Iranian Agriculture News Agency

هجوم ملخ‌ها به استان بوشهر

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: از عصر روز پنجشنبه اول اسفند 9 شهرستان استان بوشهر با هجوم ملخ‌های صحرایی روبرو شده‌است.

هجوم ملخ‌ها به استان بوشهر

به گزارش خبرنگار ایانا در استان بوشهر، خسرو عمرانی افزود: امسال حمله ملخ ها به کشور آبان ماه از استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان شروع شد و حمله گسترده ملخ ها از طریق دریا به استان بوشهر همچنان ادامه دارد.

وی گفت: جمعیت ملخ‌هایی که امسال به استان بوشهر وارد شده است بیشتر از سالهای گذشته است. پارسال جز عسلویه و کنگان سایر شهرستان‌های این استان شامل بوشهر، دشتستان،جم، دیر، دشتی، تنگستان، گناوه و دیلم به ملخ آلوده شدند اما امسال همه شهرستان‌ها بجز دیلم آلوده شده‌است.

عمرانی با بیان اینکه امسال ملخ‌ها در کانون‌های جدیدی ورود کرده اند افزود: سال گذشته دسته‌های ملخ تنها در عرصه‌های طبیعی استان بوشهر وارد شدند و 104  هزار هکتار از اراضی استان آلوده شد؛ اما امسال علاوه بر عرصه‌های طبیعی در زمین‌های زراعی و باغی وارد شده است و پیش‌بینی می‌شود با توجه به هجوم ملخ‌ها سطح مبارزه سه برابر سال گذشته باشد.

وی گفت: سازمان جهاد کشاورزی هم عصر پنجشنبه ستاد بحران را تشکیل داد و دستورات لازم را به تمام ادارات ابلاغ کرده است ، دستورات لازم برای عملیات ردیابی پایش و مبارزه صادر شده تیم‌های گشت و ردیابی بلافاصله فعال شدند و مناطق آلوده را شناسایی کرده و تجهیزات مختلف از جمله سوم مورد نیاز سمپاش ها آماده به کار شدند و به مناطق اعزام شدند عملیات مبارزه از غروب پنجشنبه شروع شده و همچنان درحال مبارزه هستیم .

عمرانی با اشاره به تشکیل ستاد بحران استان بوشهر و سازمان جهاد کشاورزی و آماده باش همه نیروها افزود: با توجه به اینکه ملخ‌ها رفتار متغیری دارند و در کانون‌های آلوده باقی نمی‌مانند به همین علت بیشترین تاکید ما بر سمپاشی شبانه است.

وی اضافه کرد: از همه کشاورزان، مردم و محیط ‌بانان درخواست می‌شود در صورت دیدن کانون‌های جدید آلوده به ملخ مسئولان جهاد کشاورزی منطقه خود را در جریان قرار دهند.

عمرانی افزود: دامداران مراقب باشند دام‌های خود را به مناطقی که سمپاشی شده‌است وارد نکنند و بعد از پنج روز تا یک هفته اجازه دارند در این مناطق تردد کنند. همچنین زنبورداران نیز باید کندوهای خود را 10 تا 15 کیلومتر دورتر ازمناطق آلوده و سمپاشی شده مستقر کنند.

وی گفت: ملخ‌هایی که وارد استان بوشهر شده‌اند همه بالغ هستند و فرصت مبارزه  با این دسته‌ها 15تا 20 روز است. زمان اوج مبارزه با ملخ‌ها در اردیبهشت سال آینده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید