Iranian Agriculture News Agency

واردات خاک فسفات از جزیره نگین برای رسیدن به خودکفایی در تولید کود

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان بوشهر گفت: با ورود اولین محموله خاک فسفات به استان از جزیره نگین به وزن ۲۲ هزار و ۹۰۰ تن، تولید کود فسفات در استان بوشهر به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان مهم این کود در کشور افزایش خواهد یافت.

واردات خاک فسفات از جزیره نگین برای رسیدن به خودکفایی در تولید کود

به گزارش خبرنگار ایانا در بوشهر، خسرو عمرانی بیان کرد: شرکت خدمات حمایت کشاورزی ایران متولی طرح خودکفایی تولید کود در کشور است و مدیریت انواع کود شیمیایی کشور را برعهده دارد.

وی افزود: عمده کود‌های شیمیایی کشور از نوع ازته، فسفاته و پتاسه است که در تولید کود ازته کشور خودکفا شده و حتی صادرکننده است و در تولید کود فسفاته و پتاسه نیز طرح خودکفایی با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و مشارکت بخش خصوصی در حال اجرا است.

عمرانی گفت: برنامه‌ریزی تولید کود در کشور سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن است که شرکت خدمات حمایت کشاورزی سال گذشته افزون‌بر ۹۴ درصد از این برنامه را محقق کرده است و برای امسال هم همان سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنامه‌ریزی شده که محقق شود.

مدیرشرکت خدمات حمایت کشاورزی استان خاطرنشان کرد: سال گذشته ۳۰ هزار تن انواع کود ازته، فسفاته و پتاسه برای بخش کشاورزی استان تامین شد و هیچ کمبودی در این زمینه نداشتیم؛ هرچند خشکسالی آسیب جدی به بخش کشاورزی وارد کرد.

وی اضافه کرد: در زمان حاضر اولین محموله خاک فسفات در سال ۱۴۰۳ به وزن ۲۲ هزار و ۹۰۰ تن و ارزش بیش‌از چهار میلیون دلار از کشور سوریه در اسکله بندری جزیره نگین در حال تخلیه است که برای تولید کود‌های فسفات استفاده خواهد شد.

عمرانی گفت: در استان سه شرکت تولیدکننده کود فسفاته با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داریم و اکنون جزء استان‌های پیشرو در تولید کود فسفاته هستیم.

وی توضیح داد: برنامه‌ریزی شده در سال ۱۴۰۳ هشتاد تا صد هزار تن خاک فسفات از سوی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی وارد شود که براساس نوع کودی که در کشور و استان تولید می‌شود، ۳۵ هزار تن کود فسفات از آن تولید خواهد شد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان بوشهر اظهار کرد: تا کنون کود‌های ساده فسفاته در کشور تولید می‌شد، اما با دستیابی به دانش تولید کود سوپر فسفات تریپ، حداکثر تا چهار ماه آینده این محصول نیز به تولید انبوه و تجاری خواهد رسید تا بخش دیگری از نیاز‌های کشور را مرتفع ساخته و نیاز به واردات به حداقل برسد.

وی گفت: در زمان حاضر کود سوپر فسفات ساده که ماده موثر آن ۱۶ درصد است در استان تولید می‌شود، اما ماده موثر کود سوپر فسفات تریپ که قرار است تولید شود ۴۶ درصد است که از کود ساده بهتر و بیشتر مورد استقبال بخش کشاورزی است؛ گرچه کود فسفات ساده هم موادغذایی مورد نیاز برای گیاه را دارد.

عمرانی با بیان این‌که بخش خصوصی استان بوشهر به دانش و توانمندی تولید کود سوپر فسفات تریپ دست یافته است، افزود: در ابتدا بیشتر کود‌های مورد نیاز بخش کشاورزی در کشور وارداتی بود، اما به‌تدریج به تولید مورد نیاز کود در کشور رسیدیم و واردات قطع شد و اکنون علاوه بر خودکفا شدن صادرات هم داریم.

وی با بیان این‌که در تولید کود اوره خودکفا شده و صادرات هم داریم، اضافه کرد: برای تولید کود فسفات و پتاس برنامه سه تا چهار ساله داریم که نیاز کودی کشور را محقق کنیم و جزء صادر کنندگان دنیا در این زمینه باشیم.

مدیرشرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گفت: آخرین برنامه استان تولید ۸۰ هزار تن کود سوپر فسفات ساده است که در حال تولید و ارسال به نقاط مختلف کشور است.

 

خبرنگار: محمد بحرینی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید