Iranian Agriculture News Agency

بیش از ۲۲ هزار تن انواع کود کشاورزی در بوشهر توزیع شد

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان بوشهر گفت: ۲۲ هزار و ۸۰۰ تن انواع کود کشاورزی امسال توسط ۴۲ کارگزاری فعال بین کشاورزان این استان توزیع شده است.

بیش از ۲۲ هزار تن انواع کود کشاورزی در بوشهر توزیع شد

به گزارش خبرنگار ایانا در بوشهر، خسرو عمرانی بیان کرد: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی متولی تولید، تامین و توزیع کودهای ازته، پتاسه و فسفاته در کشور است و برنامه این شرکت امسال تامین و توزیع انواع کودهای یاد شده به میزان ۲.۹ میلیون تن است.

وی بیان کرد: استان بوشهر یکی از مبادی اصلی تامین کودهای ازته کشور است که برای سال جاری تولید، تامین و توزیع کود ۸۴۰ هزار تن کود ازته معادل ۴۰ درصد را در برنامه خود دارد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان بوشهر خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۴۰ هزار تن معادل ۷۶ درصد برنامه ابلاغی تولید و در سطح کشور توزیع کرده است.

عمرانی ادامه داد: بوشهر از استان‌های پیشرو کشور در تولید کود فسفاته محسوب شده به نحوی که در سال جاری از ۴۹ هزار تن سهمیه تکلیفی تولید ۲۹ هزار تن آن را تولید، تامین و در سطح کشور توزیع کرده است.

وی ادامه داد: تدارک ذخایر کودی از دیگر رسالت‌های شرکت خدمات حمایتی برای مواقع بحرانی و پیک مصرف است که در این بخش سه هزار و ۴۰۰ تن انواع کود در استان بوشهر ذخیره شده است.

عمرانی افزود: استان بوشهر از لحاظ ذخایر استراتژیک نیز وضعیتی مطلوب دارد به نحوی که با احتساب کودهای موجود در انبارهای سازمانی و میزان کود توزیع شده در بین کشاورزان این استان سهم ۲۶ هزار و ۵۰۰ تنی را به خود اختصاص داده است.

وی یادآور شد: امسال استان بوشهر شرایط خاصی داشت چرا که با پیش‌بینی بارش‌های خوب برای پاییز و زمستان کشاورزان اقدام به کاشت گندم، جو و کلزا کردند که کاهش شدید بارش‌ها استان را در وضعیت خشکسالی قرار داد.

عمرانی توضیح داد: براساس ارزیابی‌ها استان بوشهر رتبه دوم خشکسالی کشور را به خود اختصاص داده که با این شرایط وضعیت توزیع کود در بین کشاورزان شرایط مطلوبی نداشت و با عدم امکان مصرف کود در اراضی، روند توزیع کود در استان کندتر شد.

وی گفت: از ابتدای سال برنامه‌ریزی شده بود استان برای توزیع کود، ۲۰ تا ۳۰ درصد عملکرد بیشتری نسبت به سال گذشته داشته باشد که در صورت وجود بارش‌های مناسب و ترسالی استان بوشهر می‌توانست در توزیع کود سهم بیش از ۳۰ هزار تنی را به خود اختصاص دهد.

عمرانی خاطرنشان کرد: گرچه اراضی دیم استان بوشهر از بین رفته، اما ریزش نزولات جوی مناسب در ایام باقی‌مانده از سال می‌تواند افزایش عملکرد در واحد سطح محصولات مختلف کشاورزی و به‌ویژه گندم را محقق کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید