Iranian Agriculture News Agency

پرورش پرندگان زینتی فرصتی برای درآمدزایی

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان بوشهر گفت: یکی از حرفه‌های مناسب جهت گسترش در سطح شهر و روستا توسعه پرورش پرندگان زینتی است که ضمن داشتن جنبه سرگرمی برای خانوارها می‌تواند درآمدزایی نیز داشته باشد.

پرورش پرندگان زینتی فرصتی برای درآمدزایی

به گزارش خبرنگار ایانا در بوشهر، افشین قطبی بیان کرد: نگهداری پرندگان زینتی علاوه بر جنبه سرگرمی و تفنن جنبه تجارتی نیز به خود گرفته است و جزء یکی از رشته‌های تولیدی-کشاورزی و دامپروری محسوب می‌شود.

وی افزود: به‌منظور بررسی مسائل مربوط به تغذیه،‌ اصلاح نژاد و نگهداری آنها در سراسر دنیا محققان بسیاری مشغول تحقیق و بررسی هستند تا بتوانند با حداقل خوراک مصرفی بهترین بازده را از نظر تولید بدست آورند.

قطبی بیان کرد: در کشورهای پیشرفته بسیاری از افراد علاقه‌مند و باذوق اقدام به جمع‌آوری نژادهای اصیل و زینتی، تشکیل کلوپ و جمعیت این پرندگان می‌کنند؛ هر ساله به برپایی نمایشگاه می‌پردازند و در آنجا داوران باتجربه بهترین پرندگان را انتخاب و جوایزی به صاحبان آنها می‌دهند.

قطبی گفت: نگهداری پرندگان زینتی دارای فواید بسیار زیادی است از جمله بسیاری از این پرندگان، علاوه بر زیبایی پر و بال، ظاهر شکیل و لحن خوش که جنبه زینتی آنها است، از نظر تولید گوشت و تخم نیز برای مصارف خانواده و احیاناً فروش به‌کار می‌روند. 

وی یادآور شد: از نمونه این گروه، می‌توان برخی از انواع مرغ و خروس خانگی، اردک، کبوتر، کبک بلدرچین، تیهو و غیره را نام برد. همچنین گروهی از پرندگان هستند که به علت زیبایی پر و بال و شکیل بودن ظاهر و لحن خوش مورد توجه قرار دارند و نگهداری می‌شوند. 

قطبی توضیح داد: نگهداری پرندگان اصیل و زیبا سبب حفظ نژاد آنها می‌شود،‌ در حالی که در اثر کم توجهی به این امر ممکن است نسل این حیوانات به‌طور کلی منقرض و از صحنه گیتی محو شود، در نتیجه طبیعت از داشتن یکی از پدیده‌های خود محروم شود.

قطبی خاطرنشان کرد: از انواع این گروه قناری، مرغ عشق، فینچ، انواع طوطی، طاووس، قو، سهره، سار، مینا پری، انواع بلبل‌ها، چکاوک، طرقه و بسیاری دیگر را می‌توان نام برد.

وی گفت: بسیاری از نژادهای پرندگان زیبا به‌وسیله افرادی ایجاد شدند که دارای شغل و پیشه متفاوتی به غیر از پرورش پرندگان بوده‌اند. این افراد با علاقه‌ای که به حیوانات داشته به طور تجربی مبادرت به اصلاح و تلاقی نژادهای مختلف کرده‌اند، که از اختلاط بعضی از همین نژادها در تولید آمیخته و نژادهای جدید نیز استفاده شده است. 

 قطبی گفت: با توجه به گسترش فرهنگ شهرنشینی و همچنین محدودیت منابع از لحاظ زمین، آب و غیره یکی از حرفه‌های مناسب جهت گسترش در سطح شهر و روستا، توسعه پرورش پرندگان زینتی است که ضمن داشتن جنبه سرگرمی برای خانوارها می‌تواند درآمدزایی نیز داشته باشد.

وی افزود: در سال‌های اخیر در سطح استان واحدهای پرورش پرندگان زینتی دارای رشد چشم‌گیری بوده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید