Iranian Agriculture News Agency

اصلاح الگوی کشت در بوشهر ضروری است/ تشکیل کاروان‌های ترویجی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: ترویج و اصلاح الگوی کشت با تشکیل کاروان‌های ترویجی و جایگزین کردن محصولات کم آب بر، کم هزینه و پر فروش امری ضروری است.

اصلاح الگوی کشت در بوشهر ضروری است/ تشکیل کاروان‌های ترویجی

به گزارش خبرنگار ایانا در بوشهر، کبری توکلی بیان کرد: با توجه به اقلیم خشک و نیمه‌خشک ایران و کمبود منابع آبی در استانی مانند بوشهر، آب به‌عنوان یکی از عوامل محدودکننده تولید، نقش مهمی را در تعیین نوع فعالیت‌های زراعی در استان ایفا می‌کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: آسیب‌پذیری سفره‌های آب زیرزمینی در اثر برداشت بی‌رویه از منابع آبی، اتمام پتانسیل قابل توسعه بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی برای مصارف کشاورزی و پایین بودن راندمان آبیاری لزوم اصلاح الگوی مصرف آب را ضروری می‌سازد.

وی گفت: تغییر الگوی کشت راهکار اساسی برای اصلاح الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اضافه کرد: الگوی کاشت به معنی سهم زیر کشت و نوع محصولات مختلف زراعی در یک منطقه است و تصمیم به اینکه کدام محصول با استفاده از چه عوامل تولیدی، با چه روشی و به چه مقدار تولید شود از برنامه‌های مهم آن است.

وی خاطرنشان کرد: با تغییر الگوی کشت در مناطق مختلف استان از محصولاتی که به آب زیاد در طول دوره رشد خود نیازمند هستند به سمت محصولات با مقاومت بالاتر نسبت به کم‌آبی و محصولاتی که سازگاری بیشتری با شرایط اقلیمی و منطقه‌ای خشک و نیمه‌خشک دارند می‌توان گامی در جهت مدیریت صحیح مصرف آب و افزایش بهره‌وری در استان برداشت.

وی توضیح داد: یک الگوی مناسب کاشت باید به نحوی اجرا شود که نیازهای اولیه همه اعضا جامعه برآورده شده و حقوق آن‌ها از بهره‌وری اراضی، سرمایه کافی، فرصت‌های بازاریابی تأمین و تضمین شود زیرا هرگونه تغییر در الگوی کاشت می‌تواند کل نظام اجتماعی بخش کشاورزی را تحت تأثیر قرار دهد.

جهش تولید در دیم‌زارها

وی ادامه داد: کشت پاییزه آغازشده و رسالت ذاتی جهاد کشاورزی اصل ترویج و آموزش است که بدون افزایش سطح تولید را افزایش دهیم و همین مسئله منجر به پایین آمدن هزینه‌های تولید می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر یادآور شد: ترویج و اصلاح الگوی کشت با تشکیل کاروان‌های ترویجی و جایگزین کردن محصولات کم آب بر، کم‌هزینه و پرفروش امری ضروری است.

توکلی بیان کرد: جهش تولید در دیم‌زارها یعنی تولید بدون مصرف منابع زیرزمینی با تولید محصولات حبوبات، گندم، علوفه، دانه‌های روغنی، گیاهان دارویی در مناطق مستعد باعث رونق تولید محصولات جدید خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر خاطرنشان کرد: الگوی کشت در سطح ۱۴۴ هزار هکتار در اراضی کشاورزی استان اجرا می‌شود.

وی گفت: با ترویج کشت حبوبات سازگار با شرایط کشت دانه‌های روغنی گلرنگ، کاملینا، کلزا ارقام گندم پربازده و اصلاح‌شده، گیاهان دارویی، سبزی و صیفی. نخیلات استان که در الگوی استان معرفی و در سامانه ثبت‌شده است که با تولید بدون مصرف آب و استفاده از آب سبز و با تغذیه بهینه اصلاح نحوه آبیاری، تغییر زمان کشت جهت تنظیم بازار، تسهیلات برای مکانیزه کردن تولید محصولات زراعی و باغی، از مهم‌ترین اهداف الگوی اجرایی کشت در استان است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید