Iranian Agriculture News Agency

وزارت خارجه میز دیپلماسی خرما در سفارت‌خانه‌ها تشکیل دهد

نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه بوشهر گفت: با توجه به این که حدود یک هفتم خرمای دنیا در ایران تولید می‌شود برای تسهیل در امر صادرات و حضور در بازیابی‌های جهانی نیازمند تشکیل میز دیپلماسی در سفارت‌خانه‌های کشور در سراسر دنیا هستیم.

وزارت خارجه میز دیپلماسی خرما در سفارت‌خانه‌ها تشکیل دهد

به گزارش خبرنگار ایانا در بوشهر، آیت‌الله غلامعلی صفایی‌بوشهری در همایش ملی خرما و صنایع وابسته در بوشهر بیان کرد: حجم مالی محدود تولیدکنندگان و صادرکنندگان در کنار نبود کنسرسیوم‌های خرما سبب شده که توان بازرگانان خرمای استان بوشهر در عرصه جهانی کم‌رنگ باشد.

وی افزود: در کنار این موضوع‌ها نیاز است که وزارت امور خارجه با تسهیل گری در سفارت‌خانه‌های خارج کشور، زمینه ارتباط‌گیری فعالان عرصه خرما برای مراودات اقتصادی فراهم کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان بوشهر تصریح کرد: توان مالی تولیدکنندگان استان بوشهر و حتی کشور برای به دست گرفتن بازارهای جهانی محدود و نیازمند حمایت‌های دولت در تخصیص منابع ارزان‌قیمت بانکی است.

صفایی بوشهری‌ ادامه داد: عمده‌ترین روش برای افزایش ظرفیت تولیدکنندگان و صادرکنندگان خرما تشکیل کنسرسیوم و همچنین شهرک خرما است.

وی گفت: چند سال پیش پیشنهاد تشکیل این شهرک که می‌تواند تمام مسائل خرما در دو بخش بسته‌بندی و فرآوری و همچنین صادرات در آن جای می‌گیرد را به متولیان این بخش ارائه کرده و منتظر عملیاتی شدن آن هستیم.

امام‌جمعه بوشهر نقش خرما در حوزه استراتژیک و دفاع زیستی را موردتوجه قرارداد و گفت: خرما کالایی استراتژیک در امنیت غذایی برای آینده جهان است و نبود آن به‌عنوان یک معضل به شمار خواهد رفت.

صفایی بوشهری خاطرنشان کرد: ایران دارای سطح کشت بالای نخیلات است اما برداشت آن از سطح استاندار جهانی کمتر است که دلیل آن وضعیت سنتی حاکم بر این صنعت است.

وی ادامه داد: کمبودهای شدید در عرصه صنایع تبدیلی برای ایجاد فراورده‌های نوین، همخوانی نداشتن تولیدات با نیازهای جامعه هدف در فضای بین‌المللی، وجود قوانین فراوان و گاهی دست پاگیر در عرصه صادرات، اشکال در برگشت ارز ناشی از صادرات خرما، کمبود شدید آب برای آبیاری نخلستان‌ها، دگریسی شغل نخل داری و نبود رغبت و میل جوانان به ورود به عرصه نخل و خرما و ناسازگاری نرخ رشد تولید با سوددهی سبب شده که صنعت خرما با چالش‌های وسیعی در کشور مواجه شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان بوشهر ادامه داد: کمبود شدید زیرساخت‌های نگهداری خرما و به‌خصوص سردخانه‌های مخصوص این محصول، نبود نظارت بر دفع آفات در فصل کم بارش با افزایش میزان آفات خرما و نبود دیپلماسی بازرگانی خرما از دیگر مشکلات این صنعت است.

صفایی بوشهر یادآور شد: دولت سیزدهم در این عرصه به دنبال تحول است تا خرما در حوزه کشاورزی به یک مؤلفه قدرت تبدیل کند که پیش‌نیاز آن رفع اشکالات موجود و همکاری و همیاری بخش خصوصی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید