Iranian Agriculture News Agency

کشت گونه کاکتوس اپونتیا در پنج هزار هکتار اراضی استان بوشهر

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر با اشاره به کشت گونه کاکتوس اپونتیا در پنج هزار هکتار اراضی استان گفت: با کاشت این گونه در گام اول بین دو هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار نفر در استان به‌صورت مستقیم اشتغال‌زایی می‌شود.

کشت گونه کاکتوس اپونتیا در پنج هزار هکتار اراضی استان بوشهر

به گزارش خبرنگار ایانا در بوشهر، علی باستین در آیین انعقاد تفاهم‌نامه طرح توسعه کشت کاکتوس اپونتیا با اشاره به محدودیت شدید منابع آب متأثر از خشکسالی‌های پی‌درپی، شور شدن آب‌ها و کاهش بهره‌وری خاک در کشور بیان کرد: در این راستا طرح تغییر الگو کشت در دستور کار قرارگرفته است.

وی با اشاره به اجرایی شدن طرح ملی توسعه کشت کاکتوس اپونتیا در 9 استان کشور اضافه کرد: این‌گونه با مصرف کم آب‌ که آب آن از طریق رطوبت هوا تأمین می‌شود در استان بوشهر عملیات اجرایی آن آغازشده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر بابیان اینکه گونه کاکتوس اپونتیا در مقابل گرما، سرما و آفات بسیار مقاوم است گفت: گونه کاکتوس اپونتیا نیاز به نگهداری خاصی ندارد و بر اساس برآورد اقتصادی، درآمد کشت گونه کاکتوس اپونتیا در هر هکتار 2.5 تا سه میلیارد تومان است.

باستین کشت کاکتوس اپونتیا در مقابل دیگر کشت‌ها را بسیار اقتصادی دانست و خاطرنشان کرد: بر این اساس در اراضی که با محدودیت کشت در استان بوشهر مواجه هستیم کشت کاکتوس اپونتیا آغاز می‌شود.

وی از انعقاد تفاهم‌نامه بین چهار دستگاه استانداری، جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر و مرکز توسعه کسب‌وکار کشاورزی ایران برای توسعه کشت گونه کاکتوس اپونتیا خبر داد و گفت: هرکدام از این دستگاه‌ها یک تکالیف و شرح وظایف در اجرا این تفاهم‌نامه دارند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر، تأمین علوفه دام، تولید روغن خوراکی، مواد غذایی ازجمله نوشیدنی‌ها، آرد، اقلام بهداشتی و دارویی، رنگ‌های طبیعی در صنایع غذایی را ازجمله کاربردهای گونه کاکتوس اپونتیا دانست و اضافه کرد: بر اساس برنامه‌ریزی در استان بوشهر در گام اول تا 5 هزار هکتار تحت پوشش کشت کاکتوس اپونتیا قرار می‌گیرد.

باستین با بیان اینکه گونه کاکتوس اپونتیا بومی کشور است افزود: پیش‌بینی می‌شود با کاشت این‌گونه در  استان بوشهر در گام اول بین دو هزار و 500 تا چهار هزار نفر به‌صورت مستقیم اشتغال‌زایی شوند.

وی به اهمیت کشت کاکتوس اپونتیا  در افزایش درآمد و معیشت خانوارها پرداخت و  گفت: این گیاه در یک دوره دو تا سه‌ساله می‌تواند ثمر دهی آن آغاز شود و از هفته آینده مقدمات کار برای توسعه کشت کاکتوس اپونتیا  در استان بوشهر آغاز و عملیاتی می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر، بابیان اینکه اکنون کشت کاکتوس اپونتیا  در دو هکتار اراضی کشاورزی استان آغازشده است گفت: در تکمیل زنجیره ارزش این محصول راهبردی در کشور به‌ویژه‌ تا حد فرآوری، بسته‌بندی و مصرف داخلی و صادرات اقدام می‌شود.

باستین بابیان اینکه کشت کاکتوس اپونتیا  سبب تغییر الگو کشت مورد تأکید مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور و وزیر کشور می‌شود افزود: ایجاد زنجیره‌های ارزش و تکمیل آن موردتوجه ویژه قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود تا سه سال آینده در استان بوشهر یک جهش تولید در عرصه کشت کاکتوس اپونتیا و صادرات رقم بخورد.

وی با اشاره به آثار خشکسالی‌ها در سال‌های اخیر و مهاجرت از روستاها به شهرها و حاشیه شهرها خاطرنشان کرد: کشت گونه کاکتوس اپونتیا در روستاها ضمن ایجاد اشتغال در این مناطق ضمن فراهم شدن ماندگاری در روستاها، زمینه مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها ایجاد می‌کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید