Iranian Agriculture News Agency

اجرای پروژه جنگل‌کاری با پساب فاضلاب در استان بوشهر

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر از اجرای پروژه جنگل‌کاری، مراقبت و آبیاری با پساب فاضلاب در سه راه عالی شهر به مساحت ۴۰ هکتار خبر داد.

اجرای پروژه جنگل‌کاری با پساب فاضلاب در استان بوشهر

به گزارش خبرنگار ایانا در بوشهر، عبدالحسین گرشاسبی با اشاره به اجرای پروژه جنگل‌کاری، مراقبت و آبیاری با پساب فاضلاب در سه راه عالی شهر بیان کرد: پروژه جنگل‌کاری، مراقبت و آبیاری با پساب فاضلاب در سه راه عالی شهر به مساحت ۴۰ هکتار در حال اجرا است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر افزود: اعتبار مورد نیاز این پروژه چهل و پنج میلیارد ریال است که ۱۰ میلیارد ریال از اعتبارات سال ۱۴۰۱و ۳۰ میلیارد ریال از اعتبارات ۱۴۰۲ تخصیص یافت و مابقی از اعتبارات ۱۴۰۳ تأمین خواهد شد.

وی در شرح پروژه بیان کرد: بنا به پیشنهاد این اداره کل و با موافقت استاندار بوشهر مقرر شد در اراضی اطراف سه راه عالی شهر با استفاده از پساب فاضلاب درختکاری با گونه‌های جنگلی و مقاوم به شوری شامل گز شاهی، کهور پاکستانی و آکاسیا ویکتوریا انجام شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر اضافه کرد: در فاز نخست اجرای پروژه بازدیدهای میدانی توسط کارشناسان این اداره کل و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی انجام و سپس نسبت به انجام آزمایشات تشخیصی روی خاک، آب زیر سطحی و آب فاضلاب به منظور بررسی میزان مواد معدنی و EC خاک و آب و نیز شناسایی گونه‌های مقاوم به شوری و قابل کشت در این عرصه اقدام شد.

وی ادامه داد: پس از این آزمایشات مشخص شد خاک عرصه، خاکی سبک با شوری بالا است و لذا تنها گونه‌های شور پسند و مقاوم به املاح و شوری مانند کهور پاکستانی، گز شاهی، درمان عقرب، اکالیپتوس و کنوکارپوس قابل کشت در این عرصه هستند.

گرشاسبی خاطرنشان کرد: در فاز بعد اقدام به تهیه طرح اجرایی به منظور برآورد حجم عملیات و اعتبار مورد نیاز شد که در این طرح در سطح ۴۰ هکتار به منظور شیرین سازی خاک عرصه و خارج کردن آب شور زیر سطحی از دسترس درختان، کانال‌های زهکشی به طول دو هزار و ۵۰ متر کانال اصلی و هزار و ۴۰۰ متر کانال فرعی و حفر هفت هزار گوده در ابعاد ۵۰ در ۵۰ سانتی متر جهت کاشت هفت هزار اصله نهال اقدام شد.

وی اضافه کرد: همچنین پساب فاضلاب به واسطه پمپاژ از کانال فاضلاب اصلی بوشهر به استخرهایی که در عرصه احداث شده هدایت می‌شود و پس از کلر زنی و ضد عفونی آب، به وسیله پمپاژ وارد سیستم آبیاری عرصه شده و به پای نهال‌ها منتقل می‌شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر یادآور شد: در ضمن قرارداد این پروژه با پیمانکار به مبلغ ۴۴ میلیارد ریال به مدت یک سال از تاریخ ۱۸ مردادماه ۱۴۰۲ تا ۳۱ تیرماه ۱۴۰۳ منعقد و در حال اجرا است.

وی با اشاره به مزایای این طرح گفت: طرح فوق طرحی منحصر به فرد است که برای اولین بار در کشور برای آبیاری جنگل‌کاری از پساب فاضلاب استفاده می‌شود و در راستای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در استان انجام می‌شود.

گرشاسبی اضافه کرد: استفاده بهینه از پساب جهت آبیاری درختان موجب جلوگیری از هدر رفت پساب می‌شود که معضلات زیست محیطی ایجاد کرده است.

وی یادآور شد: با اجرای این طرح بیابان زدایی از عرصه مورد نظر انجام خواهد پذیرفت و در نتیجه موجب کنترل فرسایش و تثبیت خاک می‌شود و همچنین اجرای پروژه جنگل کاری فوق موجب افزایش سرانه فضای سبز در سطح استان و کشور است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید