Iranian Agriculture News Agency

کشت موز گلخانه‌ای در بوشهر

جنوب کشور به‌ویژه استان بوشهر یکی از مهم‌ترین مناطق تولید میوه‌های گرمسیری در کشور است. موز با سطح زیر کشت حدود چهار هزار هکتار رتبه دوم از لحاظ سطح زیر کشت و با تولید سالانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تن مقام اول از نظر تولید بین سایر میوه‌های گرمسیری را در کشور دارد.

کشت موز گلخانه‌ای در بوشهر

به گزارش خبرنگار ایانا در بوشهر، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: امروز دو طرح پایلوت موز از ارقام ازمان (پابلند) و کاواندیش (پاکوتاه) در دو شهرستان استان بوشهر به‌صورت پایلوت کشت شده بود که خوشبختانه با مدیریت فنی این دو سایت هر دو طرح به مرحله برداشت با عملکرد بالا رسیده‌اند.

ابراهیم دانا بیان کرد: سطح گلخانه‌های استان بوشهر ۴۰۰ هکتار است که در سنوات گذشته تاکنون عمدتا اقدام به کشت سبزی و صیفی شده و با توجه به نوسانات قیمت سبزی و صیفی به‌خصوص گوجه‌فرنگی و خیار و هم‌زمان بودن با کشت خارج از فصل استان درمرحله برداشت اکثر بهره‌برداران ما متضرر می‌شدند. همچنین به علت عدم تقاضا در بازار داخلی و همچنین به علت عدم ثبات صادرات و بالا رفتن تعرفه‌های صادراتی که این عوامل طی دو سال گذشته باعث خارج شدن گلخانه از چرخه تولید شده بود که به همین رو، اجرای الگوی کشت درگلخانه‌ها سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اقدام به کشت گیاهان استوایی و دارویی از جمله پاپایا، آناناس، آپونتیا و موز کرد که اکثر گیاهان با عملکرد بالا برداشت شده است.

 دانا افزود: باتوجه به عدم راه‌اندازی کارخانه‌های فرآوری دراستان از توسعه کشت پاپایا و آناناس منصرف و توسعه کشت موز به دلیل تقاضای بازار استان و کشور به‌صورت مشروط (با مدیریت فنی بالا در گلخانه‌ها) در دستور کار توسعه قرارداده شد و پیش‌بینی می‌شود درسال جاری ۳۰ درصد ازگلخانه‌های استان زیر کشت این محصول برود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید