Iranian Agriculture News Agency

برگزاری قرارگاه رفع تداخلات و حدنگاری اراضی کشاورزی استان بوشهر

جلسه قرارگاه رفع تداخلات و حدنگاری اراضی کشاورزی با حضور فرماندار شهرستان کنگان، رئیس کل دادگستری استان، مدیرکل محیط‌زیست استان، مدیر امور اراضی، مدیرکل اداره ثبت اسناد و املاک استان، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، مدیران جهاد کشاورزی، روسای منابع طبیعی و آبخیزداری و روسای امور اراضی شهرستان‌های کنگان، عسلویه، جم و دیر، رئیس اداره ساماندهی و تعیین تکلیف اراضی استان در فرمانداری شهرستان کنگان تشکیل شد.

برگزاری قرارگاه رفع تداخلات و حدنگاری اراضی کشاورزی استان بوشهر

به گزارش خبرنگار ایانا در بوشهر، مهدی مهرانگیز رئیس‌ کل جدید دادگستری استان با اشاره به اهمیت اعتبار دادن به اسناد کشاورزی گفت: با صدور اسناد تک برگ اراضی کشاورزی مباحث کیفری و تشکیل پرونده در مراجع قضایی کمتر خواهد شد.

وی بیان کرد: با توجه به اهمیت اتمام رفع تداخلات تا پایان سال باید با برطرف کردن مشکلات موجود روند اجرای ماده 54 قانون رفع موانع تولید تسریع شود تا بتوان تا پایان سال همه پلاک‌های دارای تداخل تعیین تکلیف و نسبت به صدور اسناد تک برگ اقدام کرد.

محمدرضا بزرگمهر مدیرکل اداره ثبت اسناد و املاک استان نیز گفت: حفظ حقوق عامه و جلوگیری از زمین‌خواری، تسریع در تعیین تکلیف اراضی به ویژه اراضی فاقد سند رسمی است.

بزرگمهر افزود: حدنگاری اراضی کشاورزی یک رسالت و هدف اصلی است که باید با اتمام رفع تداخلات تا پایان سال به این مهم دست یافت و شهرستان‌ها به طور منظم کارگروه رفع تداخلات شهرستان تشکیل و هر هفته هر شهرستان نسبت به ارسال پرونده 2 پلاک به دبیرخانه کمیسیون رفع تداخلات استان اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون برای 110 هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی در سطح استان اسناد تک برگ صادر شده است که 60 درصد مالکین اراضی کشاورزی دارای اسناد دفترچه‌ای هستند که 40 درصد منجر به صدور سند تک برگ شده است و درخواست داریم که مدیران جهاد کشاورزی شهرستان برای 20 درصد باقی‌مانده دارای اسناد دفترچه‌ای اطلاع‌رسانی کنند تا نسبت به صدور سند تک برگ اقدام شود.

بزرگمهر اشاره کرد: با توجه به اینکه اعتبار خوبی برای امر نقشه‌برداری اراضی کشاورزی تخصیص داده شده است برای بیش از 90 درصد اراضی کشاورزی به‌صورت رایگان ثبت و سند صادر می‌شود و اولویت در شهرستان‌های مناطق جنوب استان است.

احمد مشایخی سرپرست مدیریت امور اراضی نیز گفت: با توجه به مجوز انعقاد قرارداد از سازمان امور اراضی کشور برای پلاک‌های باقی‌مانده نیز به‌زودی با شرکت‌های دارای صلاحیت قرارداد بسته خواهد شد.

وی افزود: درخصوص مناطق حفاظت شده محیط‌زیست براساس مصوبه قرارگاه بررسی پلاک‌هایی که بخشی یا تمام آن در منطقه حفاظت شده محیط‌زیست قرارداد دارد می‌توان در کمیسیون رفع تداخلات استان بررسی و تعیین تکلیف کرد. همچنین محیط‌زیست محدوده مناطق چهارگانه را برای درنظر گرفتن در زمان بررسی پلاک به دبیرخانه کمیسیون رفع تداخلات استان ارسال کند.

عبدالحسین گرشاسبی نیز به مشکلات به ویژه تجهیزات و کمبود نیرو اشاره کرد که مقرر شد نسبت به برطرف کردن آن ها پیگیری لازم از سوی رئیس کل دادگستری استان انجام شود.

در پایان فرماندار کنگان بیان کرد: درخصوص حل و فصل مشکلات موجود باید هم‌افزایی کلی انجام شود و اجرای رفع تداخلات با سرعت و دقت کامل انجام شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید