Iranian Agriculture News Agency

کشت ۱۶ میلیون درخت در استان بوشهر

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر با اشاره به اجرایی شدن کشت یک میلیارد نهال درخت در سراسر کشور در مدت چهار سال گفت: در این استان ۱۶ میلیون درخت در مدت چهار سال کاشته می‌شود.

کشت ۱۶ میلیون درخت در استان بوشهر

به گزارش خبرنگار ایانا در بوشهر، عبدالحسین گرشاسبی سامانه پنجره واحد مدیریت زمین را مورداشاره قرارداد و بیان کرد: این سامانه به‌عنوان یکی از بیست و سومین پروژه دارای اولویت دولت الکترونیک باهدف کلی پیشگیری از مفاسد زمین‌خواری و ساماندهی نحو ارائه خدمات حوزه زمین و ساختمان راه‌اندازی شده است.

وی شناسایی تخلفات مربوط به زمین‌خواری و ساخت‌‌وسازهای غیرمجاز در اراضی حساس با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای را ظرفیت‌های راه‌اندازی سامانه پنجره واحد مدیریت زمین دانست و بیان کرد: از سوی دیگر این سامانه با فراهم کردن زیرساخت‌های الکترونیک مدیریت هوشمندانه و سیستمی فرآیندهای بین دستگاهی برای صدور مجوز و تمامی استعلام‌های حوزه زمین و ساختمان سازوکارهای مناسبی برای پیشگیری از بروز مفاسد و مشکلات در این حوزه ایجاد کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر افزایش رضایتمندی از دیگر اهداف سامانه پنجره واحد مدیریت زمین دانست و خاطرنشان کرد: ‌این سامانه در دو بخش فعالیت می‌کند در قسمت پایش که مبارزه با زمین‌خواری است گزارش تخلفات و تصرف انجام شده در حوزه هر دستگاه در کارتابل همان دستگاه قرار می‌دهد.

گرشاسبی با اشاره به رونمایی سامانه پنجره واحد مدیریت زمین در 20 اردیبهشت امسال در استان بوشهر خاطرنشان کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر در این سامانه 567 فقره نقشه وارد و 128 فقره اطلاعات توصیفی بارگذاری کرده است.

وی به طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت مورد تأکیدات مقام معظم رهبری پرداخت و خاطرنشان کرد: براساس تأکیدات مقام معظم رهبری هر ایرانی کاشت سه درخت در سال در دستور کار قرار دهد تا کشت یک میلیارد نهال درخت در چهار سال محقق شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر سرسبز شدن ایران اسلامی را از دیگر اهداف کشت یک میلیارد درخت در چهار سال با مشارکت آحاد مردم جامعه عنوان کرد و افزود: حجت ازنظر شرعی و قانونی برای کشت یک میلیارد درخت بر همه دستگاه‌های ذی‌ربط تمام است.

گرشاسبی، فرسایش خاک، بیابان‌زایی، کاهش تنوع زیستی، بروز گردوغبار را از مشکلات مهم دانست و خاطرنشان کرد: در 50 سال گذشته دو درجه افزایش دما و کاهش 55 میلی‌متر بارش باران و 270 میلی‌متر افزایش تبخیر در کشور به ثبت رسیده است و بیش از سه هزار کارخانه آلوده‌کننده در کشور وجود دارد.

وی تعهد استان بوشهر در تولید نهال درخت و جنگلی را 12 میلیون اصله دانست و بیان کرد: در چهار سال کاشت 16 میلیون اصله نهال درخت در استان بوشهر از تعهدات است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر بابیان اینکه کارها و فعالیت‌های مهمی در تولید و کشت نهال در استان انجام‌شده است گفت: در استان چهار نهالستان وجود داشت که عمدتاً متروکه بودند و اکنون با فعال شدن 10 نهالستان سطح آن‌ها از 4.5 به 15 هکتار افزایش‌یافته است.

گرشاسبی اضافه کرد: امسال در نخستین سال اجرایی شدن طرح مردمی کاشت درخت باید سه میلیون نهال در استان بوشهر تولید و در عرصه‌های منابع طبیعی حاشیه جاده‌ها و نواحی صنعتی، مناطق کشاورزی، دانشگاه‌ها، پادگان‌ها و سایر عرصه‌ها با مشارکت آحاد مردم کاشته شود.

وی با اشاره به تولید دو میلیون اصله نهال در سه ماه نخست امسال خاطرنشان کرد: از تولید 16 میلیون نهال تعهد استان بوشهر در سال جاری تاکنون دو میلیون اصله نهال تولیدشده و یک‌میلیون آن نیز به‌صورت کاشت بذر در گلدان‌ها قرار دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید