Iranian Agriculture News Agency

۸۰۰ تن عسل بهاره در استان بوشهر برداشت شد

کارشناس پرورش زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: زنبورداران بومی و مهاجر استان قبل از کوچ به مناطق ییلاقی، ۸۰۰ تن عسل بهاره چهل گیاه از مناطق کوهستانی و دشت‌های ساحلی این استان برداشت کردند.

۸۰۰ تن عسل بهاره در استان بوشهر برداشت شد

به گزارش خبرنگار ایانا در بوشهر، فرید صادقی‌‌زاده با اشاره به اینکه پارسال ۳۵۰تن عسل بهاره در استان بوشهر برداشت شد، بیان کرد: از این میزان عسل تولیدی سهم زنبورداران بومی ۳۵۰ تن و زنبورداران مهاجر و غیربومی نیز ۴۵۰ تن است.

کارشناس پرورش زنبورعسل سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: عسل بهاره به دلیل برداشت از شهد چند گیاه بانام‌های محلی قنقال، هلپه، آویشن، گل زرد، بادورد، کهور، خارزرد، دن، گاوپونه به این نام معروف است و خواص دارویی زیادی دارد .

وی تأکید کرد: عسل چهل گیاه دارای خواص دارویی فراوان و رنگی روشن، خوش‌طعم و بازارپسند است.

به گفته صادقی‌زاده مهم‌ترین مناطق مستعد زنبورداری استان بوشهر بر اساس قابلیت درزمینهٔ پرورش زنبورعسل به ترتیب شامل منطقه‌های کوهستانی دشتستان، تنگستان، جم، دشتی، کنگان و دیر است.

صادقی زاده گفت: مرحله برداشت دوم عسل در این استان از درختان سدر یا "کُنار" است که از آبان ماه آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: این نوع عسل به دلیل عطر، طعم، خواص درمانی، طبع معتدل، منحصربه‌فرد و بازارپسندی بالا بیشتر جنبه صادراتی به‌ویژه به کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس و عراق دارد.

صادقی‌زاده اضافه کرد: هرچند عسل کُنار در دیگر استان‌های جنوبی ازجمله خوزستان، فارس و هرمزگان نیز تولید می‌شود اما استان بوشهر با داشتن بیش از ۵۰ هزار هکتار درخت سدر بیشترین سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده‌ است و به‌صورت میانگین سالانه ۸۰۰ تن عسل کُنار در این استان تولید می‌شود.

وی یادآور شد: یکی از خاصیت‌های عسل کُنار و چند گیاه استان بوشهر این است که این نوع عسل برخلاف انواع دیگر آن‌که در یک مقطع زمانی رُس (کریستاله) می‌شوند، حداقل تا دو سال شکرک نمی‌زنند به همین دلیل نیازی به عملیات ره‌گیری ندارند و خواص دارویی و سایر آنزیم‌های آن حفظ می‌شود.

صادقی‌زاده افزود: برای نخستین بار در سال ۱۳۹۸ نشان جغرافیایی عسل کُنار با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت به نام استان بوشهر به ثبت رسید و امروز این نوع جزو عسل‌های بسیار مرغوب و باکیفیت کشور است.

کارشناس پرورش زنبورعسل سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: در زمان حاضر حرفه زنبورداری در این استان باعث اشتغال ۶۵۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۱۷۰ نفر غیرمستقیم را فراهم آورده است.

صادقی‌زاده اضافه کرد: زنبورداران در۹ ماه از سال در استان بوشهر امکان زنبورداری دارند و در سه ماه تابستان و گرما نیز به مناطق ییلاقی کوچ کرده و در آنجا هم یک مرحله تولید و برداشت دارند.

وی یادآور شد: استان بوشهر همواره به دلیل زمستان ملایم، بهار زودرس و تنوع پوشش گیاهی (بادام‌کوهی و کُنار) مکانی مناسب برای تولیدمثل، تکثیر جمعیت و بچه گیری و تولید زنبور ملکه است.

صادقی زاده با اشاره به وجود ۴۰۵ هزار کندوی زنبورعسل در استان بوشهر گفت: از این شمار کندوی زنبورعسل ۱۰۵ هزار کندو مربوط به ۷۰۰ زنبوردار بومی با میانگین تولید یک هزار و ۴۰۰ تن و ۳۰۰ هزار کندو با تولید دو هزار و ۸۰۰ تن عسل مربوط به دو هزار و ۵۰۰ نفر زنبوردار غیربومی و مهاجر است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید