Iranian Agriculture News Agency

اصلاح 18 هزار هکتار شبکه آبیاری نخلستان های دشتستان/ پیشرفت 75 درصدی طرح آبیاری نخیلات در آبپخش

طرح تحول کشاورزی دشتستان یکی از طرح های ستاد مقاومت اقتصادی کشور در استان بوشهر است که این طرح برای 34250 هکتار از اراضی و نخلستان های این شهرستان برنامه ریزی شده است.

اصلاح 18 هزار هکتار شبکه آبیاری نخلستان های دشتستان/ پیشرفت 75 درصدی طرح آبیاری نخیلات در آبپخش

به گزارش خبرگزاری ایانا در بوشهر، مسعود خوارزمی نیا معاون آب‌وخاک جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به طرح تحول شبکه‌ی آبیاری و اصلاح نخلستان‌های دشتستان اظهار کرد: طرح تحول کشاورزی استان بوشهر در ذیل ستاد مقاومت کشور در حدود 34250 هکتار از اراضی کشاورزی و نخلستان‌ها با هدف افزایش راندمان و اصلاح الگوی مصرف آب همچنین الگوسازی نخیلات موجود و حذف نخیلات کم بازده اجرایی شده است.

خوارزمی نیا افزود: طرح تحول کشاورزی دشتستان یکی از طرح‌های ستاد مقاومت اقتصادی کشور در استان بوشهر است که این طرح برای 34250 هکتار از اراضی و نخلستان‌های این شهرستان برنامه ریزی شده است.

معاون آب‌وخاک جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: چیزی حدود 18500 هکتار از این طرح در مربوط به نخلستان‌های شهرستان دشتستان است که هدف این طرح افزایش راندمان و افزایش راندمان مصرف آب از طریق ایجاد خطوط لوله‌کشی برای تغییر شیوه‌ی سنتی و قدیمی آبیاری همچنین اصلاح نخلستان‌ها و حذف گونه‌های کم بازده نخل‌ها و رونق اشتغال در این شهرستان در حال اجرا است.

15هزار و 690 هکتار تبیین الگوی کشت در دستور کار قرار دارد

وی عنوان کرد: در این طرح 7400 اصله نخل باید مورد اصلاح و جایگزینی قرار گیرد همچنین نوسازی و احیاء نخیلات درجه 3 در مساحتی حدود 11هزار و 130 هکتار در دستور کار قرار دارد.

خوارزمی نیا گفت: در همین راستا 15هزار و 690 هکتار تبیین الگوی کشت در دستور کار قرار دارد همچنین 50 گروه آب بر برای توزیع و مدیریت مصرف آب پیش بینی شده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی استان بوشهر تأکید کرد: این طرح از سال 94 کارهای تصویب و مطالعات آن آغاز شده که مرحله‌ی آن در وسعتی بالغ‌بر 10 هزار هکتار با انعقاد تفاهم‌نامه بین استانداری و وزارت و نیرو و جهاد کشاورزی در دستور کار قرارگرفته است.

وی افزود: از این 10 هزار هکتار 2هزار 400 هکتار نخلستان‌های سعدآباد، 6500 هکتار نخلستان‌های آب پخش و 200 هکتار از نخلستان‌های کلل را در برمی‌گیرد که مجموع آن 10 هزار و 100 هکتار می‌شود.

تکمیل 1950 هکتار از شبکه آبیاری سعد آباد در دست اصلاح

خوارزمی نیا تصریح کرد: کارهایی که تا الان در این فاز انجام شده است مطالعه و آغاز مراحل اجرایی فاز سعدآباد 1950 هکتار شبکه آن تکمیل شده است و 650 هکتار نیز بخش درون نخلستان آن تکمیل شده است و تا یکی دو ماه اخیر به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی استان بوشهر  بیان کرد: در بخش آب پخش 7هزار و 700 هکتار شامل طرح اصلاح شبکه‌ی آبیاری شده که در فاز اول هزار و 50 هکتار تاکنون با قراردادی که سال گذشته منعقد شد این پروژه 75 درصد پیشرفت دارد.

وی تشریح کرد: در منطقه‌ی سعدآباد احداث شبکه‌ی فرعی آبیاری با لوله‌های یو پی‌وی‌سی در دست اجرا است.

احداث شبکه آبیاری رئیس‌علی دلواری در شبانکاره

خوارزمی نیا گفت: در بخش شبانکاره احداث شبکه آبیاری رئیس‌علی دلواری در مساحتی بالغ‌بر 8هزار و هفت‌صد هکتار موردمطالعه قرارگرفته که از آن برای 300هکتار از آن شهریور امسال آغاز شد که تاکنون حدود 28 درصد پیشرفت داشته است.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: پس از تکمیل این شیکه ی آبیاری این پروژه به شرکت‌های تعاونی تحویل داده می‌شود که مدیریت ، رفع مشکلات و تعمیرات را بر عهده خواهند گرفت.

وی تصریح کرد: نخلستان‌های دالکی نیز پس از  تکمیل سد دالکی و مشخص شدن سهمیه‌ی آب اصلاح شبکه‌ی آبیاری در دستور کار قرار خواهد گرفت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید