Iranian Agriculture News Agency

رفع تصرف ۲۶ نقطه از نوار ساحلی استان بوشهر انجام شد

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: در راستای دستور رئیس جمهور مبنی بر آزاد سازی حریم ۶۰ متری دریا از بهمن سال گذشته تاکنون ۲۶ نقطه از نوار ساحلی این استان که در تصرف دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های نفت، گاز و پتروشیمی و بخش خصوصی بود رفع تصرف و آزاد سازی صورت گرفته است.

رفع تصرف ۲۶ نقطه از نوار ساحلی استان بوشهر انجام شد

به گزارش خبرگزاری ایانا در بوشهر، غلامرضا منتظری افزود: براین اساس محدوده ای به طول ۱۰ کیلومتر و ۴۶۷ متر به مساحت ۵۴.۷۲ هکتار از حریم ۶۰ متری دریا در استان بوشهر آزاد سازی شده است.

وی اظهار کرد: با این اقدام در مناطق آزاد شده دسترسی عموم به ساحل دریا امکان پذیر شده است.

منتظری با اشاره به اقدام مهم انجام شده در حوزه حفاظت از انفال و مبارزه با زمین خواری گفت: در یک سال فعالیت دولت سیزدهم در ادامه اجرای پروژه حد نگاری (کاداستر) اراضی ملی استان بوشهر برای ۵۷۳ هزار و ۸۰۷ هکتار سند تک برگ صادر شده است.

وی ادامه کرد: با احتساب اقدام‌های قبلی انجام شده در زمینه کاداستر زمین‌های ملی استان بوشهر در زمان حاضر ۹۸.۱ درصد از این زمین‌ها به مساحت یک میلیون و ۶۴۹ هزار هکتار حدنگاری و دارای سند تک برگ هستند.

به گفته منتظری همچنین با انجام اقدامات یگان حفاظت و اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر با دفاع مستدل و مستند در مراجع قضایی یکهزار و ۱۶۴ هکتار از زمین‌های ملی از ید متجاوزان خارج و رفع تصرف شده است.

افتتاح ۲۶ پروژه آبخیزداری استان بوشهر در هفته دولت

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: همزمان با هفته دولت امسال ۲۶ پروژه آبخیزداری با ۷۶۰میلیارد و ۶۵۱ میلیون ریال در شهرستان‌های ۱۰ گانه این استان مورد بهره برداری قرار گرفت.

 وی یادآور شد: در سال‌های اخیر با توجه به افت شدید آب‌های زیر زمینی، فرسایش شدید خاک و وقوع سیل‌های مخرب نیاز به اجرای پروژه‌های آبخیزداری دوچندان شده است که در همین زمینه با در نظر گرفتن اولویت‌ها در این استان ۳۰ سازه آبخیزداری از نوع سنگی و ملاتی احداث شده است.

منتظری هدف از اجرای این سازه‌های آبخیزداری در استان بوشهر را کنترل سیل، رسوب و تغذیه سفره‌های زیر زمینی آب و مدیریت و استحصال رواناب‌های فصلی اعلام کرد به نحوی که با اجرای این پروژه‌ها در سال‌های با میانگین بارش مناسب ظرفیت استحصال بیش از ۶ میلیون متر مکعب رواناب ایجاد شده است.

اجرای ۲ هزارو ۸۳۸ هکتار بیابان زدایی

وی یادآور شد: استان بوشهر دارای ۳۳۲ هزار هکتار عرصه بیابانی است که سال گذشته این اداره کل با ۱۱۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب در سطح ۲ هزار و ۸۳۸ هکتار پروژه بیابان زدایی شامل آبیاری و مراقبت عرصه‌های نهال‌کاری شده، کاشت نهال و مدیریت رواناب‌ها اجرا شده است.

منتظری ادامه داد: همچنین در یک‌ سال گذشته در راستای توسعه جنگل‌های دست کاشت و مدیریت مراتع در مجموع تعداد ۱۰ پروژه در بخش بیابان، مرتع و جنگل در استان بوشهر اجرا و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: با توجه به محدودیت منابع طبیعی تجدید پذیر از جمله آب، خاک، جنگل و مرتع در استان بوشهر و بهره برداری بی رویه و بیش از ظرفیت  از این منابع در سال‌های اخیر، برای انجام اقدامات جبرانی و حفاظتی با هدف پایداری منابع و رسیدن به توسعه پایدار حمایت و تامین منابع مالی در این راستا ضروری است.

منتظری همچنین بر مشارکت مردم در اقدام‌های احیایی و حفاظت از عرصه‌های طبیعی را امری اجتناب ناپذیرعنوان کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید