Iranian Agriculture News Agency

تکمیل طرح تحول نخلستان مهمترین خواسته نخلداران دشتستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: به سرانجام رساندن تغییر شیوه آبیاری نخیلات در قالب طرح تحول نخلستان از مهمترین خواسته های نخلداران شهرستان دشتستان از توابع این استان است.

تکمیل طرح تحول نخلستان مهمترین خواسته نخلداران دشتستان

به گزارش خبرنگار ایانا در بوشهر،  نوذر منفرد  رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در آئین بهره برداری از طرح بسته بندی خرما در بخش آبپخش شهرستان دشتستان افزود: از ۱۶۴ هزار تن خرمای تولیدی استان بوشهر بیش از ۱۲۶ هزار تن این محصول در شهرستان دشتستان تولید می‌شود و با توجه به  اینکه بیشتر این نخیلات به صورت غرقابی آبیاری می‌شوند تغییر این شیوه آبیاری در قالب طرح تحول نخلستان در این شهرستان ضروری است.

وی اظهار کرد: در زمان حاضر طرح اجرای شیوه‌های نوین آبیاری نخیلات در شهرستان دشتستان در سطح  ۱۰هزار و ۱۰۰ هکتار با ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است.

منفرد یادآورشد: مطالعه اصلاح شیوه آبیاری نخیلات شهرستان دشتستان از اواخر دهه ۸۰ آغاز و از سال ۹۳ اجرایی شده است و امروز به سرانجام رسیدن این طرح مهم مهمترین خواسته نخلداران این منطقه است.

وی کل سردخانه‌های استان بوشهر را ۳۶ واحد با ظرفیت ۲۴هزار تن عنوان کرد و گفت: با توجه به تولید سالانه ۱۶۴هزار تن محصول خرما در استان ارتقای ظرفیت سردخانه‌ها ضروری است.

به گفته منفرد آبزی پروری شامل پرورش میگو و پرورش ماهی در قفس از ظرفیت‌های مهم تولیدی استان بوشهر به شمار می‌رود که افزایش سطح زیر کشت میگو و تقویت صنعت پرورش ماهی در قفس در این استان با توجه به وجود دریا از دیگر اولویت‌های این سازمان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر تولید سالانه ۶۰۰ هزار تن گوجه فرنگی خارج از فصل را از دیگر قابلیت‌های کشاورزی این استان عنوان کرد و گفت: با تدبیر صورت گرفته در خصوص خرید گوجه فرنگی تولیدی کشاورزان در زمان حاضر ۱۰ هزار تن محصول از سوی تعاون روستایی خریداری شده است.

وی یادآور شد: همچنین سه کارخانه رب گوجه فرنگی استان فعال و مشغول به خرید ماده اولیه برای تولید رب گوجه فرنگی هستند.

منفرد در خصوص کارخانه بسته بندی خرما و سردخانه محصولات کشاورزی آبپخش شهرستان دشتستان افزود: این کارخانه دارای سردخانه سه هزار تنی و ۱۰ هزار تن ظرفیت بسته بندی با ۱۷ میلیارد تومان اعتبار احداث شده است.

وی یادآور شد: با افتتاح این کارخانه زمینه اشتغال ۵۰ نفر در دشتستان فراهم می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: بازار صادراتی این کارخانه بسته بندی روسیه و شماری از کشورهای خاورمیانه است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید