Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهادکشاورزی و همتای قرقیزستانی در بیشکک دیدار و گفتگو کردند

وزیر جهادکشاورزی در سفر به قرقیزستان و دیدار و گفتگو با مقامات بیشکک، عصر امروز با وزیر کشاورزی این کشور دیدار و گفتگو کرد، حضور در سیزدهمین اجلاس کمسیون مشترک همکاری‌های ایران و قرقیزستان از اهداف اصلی این سفر است.

وزیر جهادکشاورزی و همتای قرقیزستانی در بیشکک دیدار و گفتگو کردند

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی، محمدعلی نیکبخت در دیدار با عسگر بک جانیکوف گفت: موقعیت ژئوپلتیک ایران فرصت مناسبی برای دسترسی همسایگان شمال‌شرق به آب‌های آزاد است تا علاوه بر ۱۵ کشورِ همسایه ایران، از این راهگذر برای انتقال کالا به شمال آفریقا و سایر نقاط جهان استفاده کنند.

وی با اشاره به صنعت شیلات ایران افزود: حجم زیاد صادرات آبزیان ایران به کشورهای متعدد، نشان دهنده توانمندی شیلات است، انجام فرایند کامل در تولید بچه‌ماهی، خوراک و پرورش آبزیان در داخل کشور مارا برای انتقال دانش و تجربه به دیگران آماده ساخته است.

نیکبخت با برشمردن ظرفیت‌های موجود در کشاورزی ایران گفت: ما برای بهره‌وری در آب، روش‌های نوین آبیاری را در کشور بومی کرده‌ایم، دانش فنی آن در اختیار ما است؛ هم در ساخت تجهیزات و هم اجرا توسط پیمانکاران زُبده.

وی در این ملاقات از آبخیزداری به عنوان روشی برای مقابله با سیلاب و فرسایش خاک در کشور یاد کرد و توان صادراتی ایران در محصولات گلخانه‌ای به دلیل چهارفصل بودن طبیعت را از نقاط قوت کشاورزی کشور معرفی کرد و صادرات گوجه، پیاز و سیب زمینی در طول سال را گواه ظرفیت بالای تولید گلخانه‌ای کشاورزی ایران دانست.

وزیر جهادکشاورزی با تاکید بر صادرات انواع مرکبات ایرانی از رتبه اول جهانی ایران در تولید زعفران و زرشک و دوم در تولید خرما و پسته خبر داد و گفت: آمادگی داریم این محصولات به صورت خام یا فرآوری شده به قرقیزستان صادر کنیم.

وی ادامه داد: دامپروری و شرکت‌های بزرگ تولیدکننده لبنیات در ایران آمادگی لازم برای همکاری و اجرای پروژه‌های صنعت دام و لبنیات در قرقیزستان را دارند.

نیکبخت در پایان با اعلام ارزش ۷۸ میلیون دلاری حجم بازرگانی دو کشور در سال گذشته و ۳۳ میلیون دلاری آن در شش ماهه اول سال جاری، این رقم را با توجه به اراده مقامات عالی دو کشور، قابل توجه ندانست و از آمادگی ایران برای ورود به مرحله اجرا و سرعت دادن به رشد همکاری‌های دوجانبه خبر داد.

آموزش و ترویج نیاز کشاورزی قرقیزستان است/ آمادگی برای صادرات گوشت قرمز به ایران

وزیر کشاورزی قرقیزستان در این دیدار از نیاز آموزشی و ترویجی کشاورزی کشورش گفت و اعلام کرد: در زمینه شیلات و آبزیان آماده همکاری با ایران هستیم و پیشنهاد می‌کنیم در این رابطه با تأسیس «شرکت آبزی پروری» وارد همکاری شویم.

عسگر بک جانیکوف با برشمردن منابع آبی کشورش افزود: از ۲ هزار و ۷۰۰ دریاچه قرقیزستان ۲۹۴ دریاچه مورد استفاده قرار گرفته است که این میزان ۱۰ درصد منابع آبی ما را تشکیل می‌دهد.

وی با بیان این که کشورهای روسیه، چین و ازبکستان علاقه زیادی به آبزیان کشورش دارند، گفت: بازار بزرگی فراهم است و قرقیزستان می‌تواند با بهره‌مندی از آموزش و ترویج ایران؛ از آموزش نیرو تا پرورش ماهی و آبزیان از این بازار بزرگ استفاده کند.

جانیکوف همچنین گفت: با وجود دام زیاد، کشورش از صنعت دامپروری پیشرفته فاصله دارد و در این زمینه نیز آماده همکاری با ایران هستیم.

وزیر کشاورزی قرقیزستان از واگذاری زمین برای کشت زعفران و کاشت محصولات نهاده دامی برای تأمین خوراک صنعت دامپروری ایران و فراهم کردن تسهیلات برای سرمایه‌گذاران کشورمان خبر داد.

وی واردات خرما، پسته و سایر محصولات مورد نیاز بازار کشورش از ایران و در مقابل؛ صادرات گوشت قرمز، حبوبات، عسل، پوست و چرم به ایران را از زمینه‌های همکاری دو کشور اعلام کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید