Iranian Agriculture News Agency

تامین نیاز ۷ هزار میلیارد تومانی طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب

هفت  هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل، رفع نواقص و بهره‌برداری طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی در شش استان غرب و شمال‌غرب کشور از محل صندوق توسعه ملی تامین شده است.

تامین نیاز ۷ هزار میلیارد تومانی طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب

به گزارش ایانا به نقل از خبرنگار اعزامی پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به استان اردبیل، قائم‌مقام مجری طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور در نشست مطبوعاتی در شهرستان اصلاندوز با بیان این مطلب افزود: طرح شبکه‌های آبیاری فرعی و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور، اراضی شش استان را در سطح ۲۲۷ هزار هکتار پوشش می‌دهد.

عبدالله فاتحی با بیان این که این طرح در استان‌های اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه و ایلام در حال اجرا است، اظهار داشت: هدف از اجرای طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی، افزایش تولید در بخش کشاورزی، مدیریت و هدایت آب‌های سطحی، افزایش بهره‌وری آب و افزایش ۴ تا ۵ برابری عملکرد تولید است.

وی در همین حال افزایش درآمد کشاورزان، بهبود وضعیت معیشت و مهاجرت معکوس به روستاها را از مزیت‌های اجرای این طرح برشمرد.

معاون اجرای طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور، سطح هدفگذاری اجرای این طرح در اردبیل را بیش از ۴۲ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: برآورد اولیه این استان نشان می‌دهد برای تکمیل، رفع نقص، تجهیز و به بهره‌برداری رسیدن این طرح به اعتباری بالغ بر دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان نیاز است.

وی ادامه داد: اگر استان اردبیل برای این مبلغ دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار، طرح توجیهی داشته باشد، ما آن را تامین خواهیم کرد.

افزایش یک میلیون تنی محصولات با اتمام طرح در اردبیل

فاتحی تصریح کرد: در صورت اجرای کامل طرح ۴۲ هزار هکتاری استان اردبیل و تامین آب در شبکه‌های اصلی توسط وزارت نیرو، یک میلیون تن تولیدات محصولات کشاورزی این استان افزایش می‌یابد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره پیش‌بینی اتمام طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور اذعان داشت: در صورت تامین آب در شبکه‌های اصلی و تامین مالی به موقع، این طرح ظرف دو سال آینده تکمیل می‌شود.

معاون اجرای طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور افزود: برای استان اردبیل برآورد می‌کنیم تا شهریور سال ۱۴۰۳ بخش اعظمی از این طرح به بهره‌برداری برسد.

فاتحی، تامین آب در شبکه‌های اصلی از سوی وزارت نیرو و سازمان آب منطقه‌ای را از مشکلات اجرای طرح مذکور عنوان کرد و به خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: مسوولیت تامین آب با وزارت نیرو است و بهره‌برداری بخشی از آب در پایاب سدها با وزارت جهاد کشاورزی است.

وی افزود: وزارت نیرو بر اساس مطالعات انجام شده تعیین می‌کند که چقدر آب به بخش کشاورزی تخصیص یابد.

قائم‌مقام طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور تصریح کرد: ما نیز بر پایه اطلاعات و میزان آب تامینی، طرح را تدوین و اجرا می‌کنیم.

وی به توافق وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو اشاره کرد و ابراز داشت: براساس توافق دو وزارتخانه، برنامه‌ریزی ما برای تکمیل این طرح، بر اساس جدول تامین آب صورت می‌گیرد.

فاتحی با اشاره به مشکلات دیگر طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور ابراز داشت: یکی دیگر از مشکلات ما این است که تجهیزات این طرح مانند لوله‌ها و اتصالات سرقت می‌شود و ما در حال حاضر برای پیشگیری از سرقت، به پیمانکاران پول نگهبانی پرداخت می‌کنیم.

دلایل عدم تامین آب طرح، قابل قبول نیست

قائم‌مقام طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره دلیل عدم تامین آب از سوی وزارت نیرو گفت: وزارت نیرو برای عدم تامین آب در شبکه‌های اصلی برای خود دلایلی دارد و این دلایل برای ما قابل قبول نیست و وقتی دستگاهی طرحی را اجرا می‌کند باید آن را به اتمام برساند.

وی تاکید کرد: ما بر حسب اعلام و اطلاع وزارت نیرو، طرح مذکور را اجرا می‌کنیم.

فاتحی افزود: وزارت نیرو اخیرا اعلام کرده آب نداریم.

وی با بیان این که توزیع آب به کشاورزان باید به میزان مورد نیاز در قالب این طرح صورت گیرد، اظهار داشت: ما آب را در قالب این طرح به تشکل‌های آب‌بران تحویل می‌دهیم و آنها براساس الگوی کشت و نیاز کشاورزان، آب را توزیع می‌کنند.

قائم‌مقام طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور در همین حال گفت: استان اردبیل از نظر تشکیل تعاونی‌های تولید از پیشرفته‌ترین استان‌های کشور است.

وی اضافه کرد: استفاده بهینه از آب به فرهنگ‌سازی و قوانین و شیوه‌نامه نیاز دارد.

تثبیت ۵۲ تعاونی تولید

در ادامه نشست خبرنگاران اعزامی به اردبیل، معاون نظام‌های بهره‌برداری سازمان تعاون روستایی استان اردبیل گفت: در قالب ۶۸ تعاونی تولید در این استان باید ۱۳ هزار و ۱۵۸ بهره‌بردار سازماندهی شوند.

عزیز جوادی افزود: از این ۶۸ تشکل آب‌بران که باید تشکیل شود، ۵۲ تشکل تثبیت شده و چهار مورد هم در مراحل تثبیت هستند.

وی اظهار داشت: در راستای توانمندسازی تعاونی‌های تولید و تشکل‌های آب‌بران، دوره‌های آموزشی برگزار می‌کنیم.

جوادی در عین حال تصریح کرد: تشکل‌های آب‌بران موظفند الگوی کشت را رعایت کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید