Iranian Agriculture News Agency

توسعه آبزی‌پروری دریایی در ۱۰ سال آینده

رئیس سازمان شیلات ایران در همایش بین‌المللی شیلات در روسیه گفت: ایران به عنوان یک شریک تجاری قابل اتکا برای پیشرفت در فعالیت‌های تولیدی و آبزی‌پروری در کنار کشورهای دوست قرار دارد.

توسعه آبزی‌پروری دریایی در ۱۰ سال آینده

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی سازمان شیلات ایران، سیدحسین حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران در سخنرانی خود در همایش بین‌المللی شیلات در سنت پترزبورگ ضمن تبریک به ذهن‌های خلاق برنامه‌ریزان این نشست گفت: به درستی به پاشنه آشیل دولت‌ها در دوره کنونی که موضوع اعمال تحریم از سوی برخی دولت‌ها بر علیه ملت‌هاست اشاره شده است.

وی افزود: در جهان امروز تحریم‌های اقتصادی به ابزاری برای اعمال سیاست خارجی تبدیل شده است که استفاده از آن نیازمند دانش، آگاهی و هنر است.

حسینی با اشاره به این که جهان غرب از این ابزارها در طی چهل سال گذشته بر علیه ایران استفاده کرده است، خاطرنشان کرد: اوج هنرمندی کشورهای غربی در استفاده از این ابزار در کتاب "هنر تحریم‌ها" "the sanction of art" نوشته ریچارد نفیو استاد و پژوهشگر ارشد مرکز سیاست انرژی در دانشگاه کلمبیا آمریکا توضیح داده شده و استراتژی آمریکا در اعمال تحریم‌ها به ایران در این کتاب به تفضیل ارایه و این کتاب همانند یک دستورالعمل مورد استفاده و استناد سیاستمداران آمریکایی قرار گرفته است.

این مقام مسئود تصریح کرد: بر اساس نظریه آقای نفیو، باید فشار را به جسم و روح ملت‌ها وارد آورد، ملت‌ها را از حقوق اولیه خودشان که دسترسی به کالاهای اساسی است محروم کرد و روحیه ملت‌ها را نیز باید با امکان دسترسی گروهی از مردم (طبقه ثروتمند) به کالاهای لوکس درهم شکست.

وی ادامه داد: این کتاب در سال ۲۰۱۷ میلادی نوشته شد و این دستورالعمل‌ها در مورد ایران مو به مو اجرا شده است که در نتیجه آن و البته موجب بروز برخی تنگناهای اقتصادی برای ملت ایران شده است اما این فشارها از طرف دیگر موجبات بالندگی و رشد برخی دیگر از بخش‌های اقتصادی شده است.

با دستور مقام معظم رهبری، به جای رفع تحریم‌ها در پی خنثی کردن آن شدیم

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اعلام این که رشد و بالندگی در بخش شیلات نمود پیدا کرد، افزود: راز این بالندگی را در کلام رهبری انقلاب اسلامی ایران می‌بینیم که استراتژی دولت ایران را تعیین کرده است. این استراتژی در چند کلمه خلاصه می‌شود: "بجای رفع تحریم در پی خنثی کردن تحریم باشید."

حسینی خاطرنشان کرد: رفع تحریم نیازمند طی مسیر دیپلماسی است که منوال طولانی و گاهی بی‌نتیجه و یا کم اثری دارد، اما خنثی کردن تحریم‌ها نیازمند تلاش در عرصه‌های تولید است و مهمترین عرصه تولید، تولید مواد غذایی و ایجاد امنیت غذایی برای مردم است.

وی ادامه داد: میدان اصلی نبرد، امروزه از مرزهای هوایی، دریایی و زمینی به مزارع کشیده شده است و پیروز میدان کسی است که در کنار حفاظت از مرزهای سیاسی، از حریم تولید دفاع کند.

رییس سازمان شیلات ایران با اشاره به این که تولید آبزیان ایران طی چهل سال گذشته حدود چهل برابر افزایش پیدا کرده است، افزود: در این بخش همچنان در پی توسعه پرورش آبزیان در کشور هستیم تا به عنوان یک افق دست یافتنی تولید ایران را از یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن فعلی به دو میلیون و ۶۰۰ هزار تن در ده سال آینده برسانیم که بخش عمده این تولید از طریق توسعه آبزی‌پروری دریایی و بدون نیاز به آب شیرین انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: البته در نگاه اول رسیدن به این هدف و رشد صد درصدی طی ده سال شاید غیرواقعی به نظر برسد اما تجربیات نشان می‌دهد که می‌توانیم با اتکا به تولید داخل کشور و بهره‌گیری از ظرفیت کشورهای دوست، این هدف را محقق کنیم.

حسینی با اعلام این که از حدود ۱۲ سال قبل در ایران توسعه پرورش ماهی در قفس شروع شده است گفت: در آن زمان صد درصد تجهیزات مورد نیاز پرورش ماهی در قفس‌های دریایی وارداتی بود، اما امروز، بیش از ۸۰ درصد نیازهای تجهیزاتی را در داخل ایران تولید می‌کنیم و برخی از تجهیزات تولید شده در ایران صادر می‌شود و این امکان بوجود آمده است تا پروژه‌های پرورش ماهی در قفس را با سرعت بیشتری در سواحل جنوبی کشورمان دنبال کنیم.

وی ادامه داد: تقریبا ده سال قبل یکی از کارخانجات اروپایی قصد احداث کارخانه پیشرفته تولید خوراک آبزیان در ایران را داشت اما به دلایلی که احتمالا سیاسی و ناشی از فشار دولت‌های غربی بود، منصرف شد؛ اما ایران با استفاده از دانش روز و بکارگیری تجهیزات روزآمد، امروز در تولید خوراک آبزیان از نظر فناوری سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تقریبا دیگر وابسته نیست و نه تنها نیازی به واردات از دیگر کشورها ندارد و با وجود کارخانجات متعدد و ظرفیت تولید حدود ۷۱۱۱ تن خوراک آبزیان در روز، یک صادر کننده خوراک به کشورهای همسایه است و خوراک تولید شده در ایران نیز در تراز استاندارهای بین‌المللی است.

شرکت‌های ایرانی تولید کنندگان دستگاه‌های نانوحباب

رئیس سازمان شیلات ایران خاطرنشان کرد: در دو دهه قبل توسعه پرورش ماهی در سیستم‌های متراکم به دلیل ناکارآمدی برخی تجهیزات وارداتی مانند دستگاه‌های مولد اکسیژن شکست خورد، اما امروز امکان تولید دستگاه‌های تولید اکسیژن در داخل ایران فراهم شده و همان طوری که به یاد دارید، ایران در دوران پاندمی کرونا دستگاه‌های اکسیژن‌ساز را به سایر کشورها نیز صادر کرد و در گام رو به جلو امروز شرکت‌های ایرانی دستگاه‌های تولید نانوحباب را می‌سازند.

وی افزود: نمونه‌های فوق بخشی از موفقیت‌های ایران برای خنثی‌سازی تحریم‌های اعمال شده در حوزه آبزی‌پروری است و می‌توان موارد متعدد دیگری را به این فهرست اضافه کرد زیرا این موفقیت‌ها در سایه عمل به همان استراتژی خنثی‌سازی است که با اتکا به شرکت‌های دانش‌بنیان، حمایت از آنها و ایجاد فضای کار برای جوانان فراهم شده است.

حسینی ادامه داد: روسیه نیز می‌تواند با اتکا به جوانان خود این مسیر را که البته نه‌چندان آسان است را با موفقیت طی کند و ایران نیز به عنوان یک شریک تجاری قابل اتکا در طول این مسیر در کنار کشور دوست، قرار خواهد داشت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید