Iranian Agriculture News Agency

طراحی بهترین و جامع‌ترین سامانه در مدیریت طرح دیمزارها

معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت: در کنترل طرح دیمزارها آمارها باید دقیق باشد. ما با طراحی سامانه جامع به این مهم دست پیدا کرده ایم و با کمک صندوق بیمه و بیمه کردن محصولات کشاورزی عملکرد دقیق تمام استان‌ها را زیر نظر داریم.

طراحی بهترین و جامع‌ترین سامانه در مدیریت طرح دیمزارها

به گزارش خبرنگار ایانا، امروز سه‌شنبه در  مراسم آغاز سال زراعی جدید که با حضور  و سخنرانی مسئولین عالی‌رتبه کشوری، وزیر و معاونین و مدیران وزارت جهادکشاورزی برگزار شد، سید مصطفی سیدهاشمی بیان کرد: این جلسه اگر بتواند عملکرد گذشته بخش کشاورزی را بررسی کند و راهکار هوشمندانه برای سال جاری داشته باشد بسیار مفید است.

وی ادامه داد: طرح جهش دیمزارها در سه سال قبل برای ارتقا کشاورزی کشور طراحی و تدوین شد و بعد از نشست‌های مختلف با معاون اول رئیس جمهور و تنظیم دقیق؛ برنامه خدمت مقام معظم رهبری رسید و ایشان بعد از بررسی طرح با دو نکته کلیدی و مدیریتی آن را به ما ابلاغ کردند.

وی اضافه کرد: نکته اول اهمیت و لزوم اجرای این طرح و نکته دوم اجرای این طرح توسط وزارت جهاد کشاورزی و پشتیبانی طرح توسط ستاد اجرایی بود.

سیدهاشمی افزود: برای انجام هر کاری نیازمند پنج مرحله‌ی مدیریتی هستیم، اول برنامه‌ریزی که برای طرح دیمزارها به دقت انجام شده است،  دوم سامان‌دهی، که بنای این مساله هم با تشکیل ستاد ملی، ستادهای استانی و جلسات هفتگی توسط این ستادها و بررسی مشکلات، گذاشته شده است به طوری که 132 جلسه در سال قبل برگزار شد و توسط ستادها به شناسایی آسیب‌ها پرداخته شد.

وی ادامه داد: سومین مرحله مدیریتی، فرماندهی است که امروز فرماندهی جهت دار برای کار تیمی مد نظر است. چهارم؛ هماهنگی و اجرای واحد است که باید از پراکنده گویی و عدم پاسخ دهی جلوگیری شود و این کار هم به خوبی انجام شده است. سید هاشمی گفت:  پنجمین مرحله نیز کنترل است تا برنامه‌ها به سامان برسد.

وی خاطرنشان کرد: در این طرح باید هشت میلیون هکتار زمین زراعی کشور زیر کشت دیم برود که سال گذشته بیش از چهار میلیون زمین زیر کشت دیم رفت و در سال جاری قرار است به پنج میلیون برسیم و همینطور ادامه دهیم تا به هدف نهایی برسیم.

سیدهاشمی بیان کرد: این طرح پنج مزیت دارد، اول گستردگی طرح، دوم تنوع در کشت از این جهت که ما فقط به کشت گندم و جو اکتفا نمی‌کنیم و سایر محصولات را هم در برنامه خواهیم داشت.

وی ادامه داد: سوم مکانیزه کردن با فروش ادوات کشاورزی که در سال جاری هزار میلیار بودجه برای خرید ۱۲هزار دستگاه اختصاص داده شده است. چهارم، پشتیبانی فنی از طرح با اعزام مروجین و آموزش کشاورزان به فنون جدید و پنجم افزایش راندمان که ۴۰ درصد راندمان کار افزایش داشته است.

وی در پایان از صندوق بیمه کشاورزی و موسسه تحقیقات دیم بابت تلاش‌های این دو مجموعه در پیشرفت طرح تشکر کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید