Iranian Agriculture News Agency

برگزاری نشست مجازی روز جهانی آگاهی برای کاهش ضایعات مواد غذایی در ۵ مهر

نشست مجازی روز جهانی آگاهی برای کاهش ضایعات مواد غذایی ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۳ برابر با ۵ مهر امسال به‌صورت آنلاین از سوی مرکز توسعه روستایی یکپارچه برای آسیا و اقیانوسیه (CIRDAP) برگزار می‌شود.

برگزاری نشست مجازی روز جهانی آگاهی برای کاهش ضایعات مواد غذایی در ۵ مهر

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، این نشست مجازی در قالب پلتفرم زوم (ZOOM) از ساعت ۱۱ صبح به وقت بنگلادش و ساعت ۸:۳۰ به وقت ایران برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان برای شرکت در این نشست می‌توانند برای ثبت‌نام به آدرس https://forms.gle/pmE۵pFTazQYsV۶TN۶ مراجعه کنند.

بنابر این گزارش، مدیر گروه پژوهشی برنامه‌ریزی راهبردی کشاورزی و امنیت غذایی موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما درباره میزان ضایعات محصولات کشاورزی و مواد غذایی در جهان گفت: بزرگترین چالش در جهان مربوط به آمار و اطلاعات تلفات و ضایعات محصولات کشاورزی و مواد غذایی است و آمارهایی که ارائه می‌شود، تنها برآورد است.

علی‌اکبر باغستانی افزود: برآوردها نشان می‌دهد سالانه ۱۷ تا ۲۵ درصد از غذای جهان معادل حدود ۹۰۰ میلیون تن دچار ضایعات شده و از بین می‌رود.

وی ادامه داد: ۶۰ درصد از ۹۰۰ میلیون تن محصولات غذایی در مقیاس جهانی در مرحله خانوار تبدیل به ضایعات می‌شود.

مدیر گروه پژوهشی برنامه‌ریزی راهبردی کشاورزی و امنیت غذایی موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی، میانگین سرانه ضایعات مواد غذایی در آمریکا را حدود ۵۹ کیلوگرم برای هر نفر و در سال عنوان کرد و اظهار داشت: میانگین سرانه ضایعات مواد غذایی در کشورهای اسلامی در سال ۲۰۲۱ بین ۸۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم برای هر نفر در سال و این عدد در کشورهای توسعه یافته ۶۰ تا ۷۰ کیلوگرم برآورد شده است.

وی بیان داشت: میانگین سرانه ضایعات مواد غذایی در کشورهای توسعه یافته با درآمد بالا مانند انگلستان، دانمارک، فرانسه و نروژ در سال ۲۰۲۱ بالای ۷۵ کیلو گرم برای هر نفر است.

باغستانی گفت: در ایران نیز به دلیل تفاوت‌های زمانی و مکانی در سیستم توزیع و بازاررسانی مواد غذایی و تغییر در عرضه و تقاضا در اعیاد و مراسم مذهبی، آمار دقیقی از ضایعات و تلفات ماد غذایی نداریم.

وی در همین حال خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش قیمت غذا و تورم مواد غذایی و آشامیدنی در ایران، ضایعات کاهش یافته است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید