Iranian Agriculture News Agency

برگزاری اجلاس بین‌المللی «مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار» در راستای دیپلماسی محیط‌زیست جمهوری اسلامی ایران

رئیس کمیته کشاورزی، محیط‌زیست و آب مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: شهریورماه جاری مصادف با اجلاس بین‌المللی «مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار» در راستای دیپلماسی محیط‌زیست جمهوری اسلامی ایران و در چارچوب بند ۱۵ سیاست‌های کلی محیط‌زیست ابلاغی مقام معظم رهبری است.

برگزاری اجلاس بین‌المللی «مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار» در راستای دیپلماسی محیط‌زیست جمهوری اسلامی ایران

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، سید محمد مجابی مدیرعامل شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی و رئیس کمیته کشاورزی، محیط‌زیست و آب مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: بر اساس این بند ضروری است که دیپلماسی محیط‌زیست با تلاش برای ایجاد و تقویت نهادهای منطقه‌ای برای مقابله با گرد و غبار و آلودگی‌های آبی تقویت شود. همچنین با توسعه مناسبات و جلب مشارکت و همکاری‌های هدفمند و تأثیرگذار دوجانبه، چندجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی در زمینه محیط‌زیست گسترش یابد.
وی افزود: پدیده گرد و غبار موضوعی فرامرزی است که ناشی از توسعه صنعتی و کشاورزی نابسامان، خشکی زمین ناشی از استفاده بی رویه از منابع آب و نیز تغییر اقلیم، بیابان زایی ناشی از توسعه ناپایدار، جنگ و دیگر مداخلات بشری است. با توجه به ماهیت فرامرزی این پدیده، راه‌حل آن نیز نیازمند همکارهای کشورهای درگیر اعم از منشاء و متاثر است. موضوع با اهمیتی که در اجلاس جاری با حضور نمایندگانی از ۵۰ کشور و ۱۵ نهاد بین‌المللی امکان تحقق دارد و میزبانی ایران برای این مهم می‌تواند نشان از پذیرش مرجعیت و توان ایران در مقابله با این پدیده و اجماع سازی چندجانبه باشد.
مجابی خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود ۳۳۰ میلیون هکتار منبع گرد و غبار در غرب آسیا و آسیای میانه وجود دارد که بخشی از آن مربوط به کانون‌هایی با شدت کم و برخی مربوط به کانون‌هایی با شدت بالا است. در این میان، حدود ۲۷۰ میلیون هکتار از این کانون‌ها، کانون گرد و غبار با شدت بالا است و سالانه حدود ۱۴۷ میلیون تن غبار ایجاد می‌کند که دارای ذرات کمتر ۱۰ میکرون‌ هستند و در به خطر انداختن بهداشت و سلامت مردم منطقه بسیار تاثیرگذارند علاوه‌بر آن معضلات زیست محیطی بزرگ مقیاس با متراکم کردن شکاف‌های اجتماعی زمینه ساز چالش‌های امنیتی داخلی و خارجی می‌شود.

وی ادامه داد: از جمله دستاورهای مورد انتظار از دیپلماسی محیط‌زیست همان‌گونه که در سیاست‌های ابلاغی محیط‌زیست تصریح شده است بهره‌گیری مؤثر از فرصت‌ها و مشوق‌های بین‌المللی و تسهیل انتقال و توسعه فناوری‌ها و نوآوری‌های مرتبط است که اجلاس مورد اشاره امکان انتقال دانش و تجربیات کشورهای مختلف در جهت مقابله با پدیده گرد و غبار و مدیریت را فراهم کرده و می‌تواند زمینه ایجاد صندوق بین‌المللی یا منطقه‌ای مرتبط را فراهم کند.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی یادآور شد: با توجه به آنکه این اجلاس در ادامه اجلاس منطقه‌ای گرد و غبار در سال گذشته و به درخواست و رای گیری نزدیک به اجماع مجمع عمومی به میزبانی ایران برگزار شده است؛ انتظار می‌رود تصمیمات آن به‌عنوان اسناد پشتیبان قطعنامه‌های آتی سازمان ملل متحد تلقی شود؛ همچنین انتظار می‌رود با توجه به آنکه ۳۳۰ میلیون نفر در جهان تحت تاثیر توفان‌های گرد و غبار قرار گرفته‌اند و سلامت و امنیت محیط‌زیستی در بخش‌های بزرگی از جهان تهدید می‌شود، خروجی این نشست در چارچوب «اصل مسئولیت مشترک اما متفاوت» سبب افزایش مشارکت مالی و فنی کشورهای غنی و در حال توسعه در حمایت و سرمایه‌گذاری برای بهبود سیستم‌های هشدار، حمایت از کشاورزان در جهت کشاورزی پایدار با استفاده بهینه و پایدار از منابع آب و خاک و احیای زیست‌بوم‌ها و هم پیمانی جهانی جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و گرمایش کره زمین شود.
وی گفت: با وجود ارزشمند بودن فرامرزی دیدن منشاء و تاثیر پدیده گرده و غبار و تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیتهای دیپلماتیک در مدیریت و کاهش آسیب ناشی از آن همواره باید مراقب بود کشورها از ترک فعل و یا اقدامات ناشی از قصور و تقصیر کارگزاران داخلی در حوزه تصمیم‌گیری‌های ملی غافل نشوند.

وی ادامه داد: همانگونه که مقام معظم رهبری در موارد متعدد هشدار داده‌اند نقش سوء مدیریت‌های داخلی در ایجاد و استمرار برخی از پدیده‌ها از جمله عدم مدیریت صحیح منابع حیاتی و ایجاد منبع‌های داخلی گرد و غبار حائز اهمیت و مورد تاکید موکد است و نباید در سایه فرامرزی دیدن موضوع مغفول واقع شود.

مجابی یادآور شد: این انتظار با توجه به سیاست برنامه هفتم که تاکید بر آبخیزداری و آبخوانداری و اصلاح الگوی کشت و رعایت آمایش سرزمین دارد قابل اجرا است. امید آنکه نمایندگان مجلس به این مهم توجه و بر پایداری توسعه و رفاه اجتماعی تاکید ورزند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید