Iranian Agriculture News Agency

نیازی به واردات گندم نداریم

وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توجه به اقدامات انجام شده نیازی به ورادات گندم نداریم و نان کشور را 100 درصد تامین کردیم.

نیازی به واردات گندم نداریم

به گزارش خبرنگار ایانا، محمدعلی نیکبخت در سفر یک روزه خود به استان همدان، در شهرستان تویسرکان رد پایخ به سوالات خبرنگاران بیان کرد: امسال با توجه به آخرین آمار از سال 1402-1401 تا الان 10 میلیون و 305 هزار تن خرید گندم انجام گرفت که با این آمار نان کشور به‌صورت 100 درصد تامین شد و نیازی به واردات گندم برای تامین نان وجود نداشت.

وی ادامه داد: تلاش ما بر این است که برنامه پایداری در خودکفایی را ادامه دهیم و در شرایط اقلیمی نامتعادل دچار بحران نشویم.

وی افزود: با توجه به اینکه سطح زیر کشت آبی گندم در کشور دو میلیون هکتار است، تلاش می‌کنیم با افزایش بهره‌وری و کشاورزی دانش‌بنیان سطح عملکرد خود را بالا ببریم تا گرفتار تنش‌های آبی نشویم.

نیکبخت توضیح داد: در مراتع نیز با توصیه‌های مقام معظم رهبری، پشتیبانی رهبر و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) طرح جهش تولید در دیمزارها را داریم و برنامه‌ریزی‌های لازم برای تامین نهاده‌ها؛ سم، بذر و کود انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: دو هزار نفر از فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی نیز به‌صورت قراردادی در دیمزارها متمرکز خواهند شد تا بتوانیم  سطح عملکرد را در دیمزارها نیز بالا ببریم، پایداری در خودکفایی گندم را در کشور تثبیت کنیم و دغدغه‌ای در ارتباط تامین غذا و نان مردم نداشته باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: 154/5 همت مطالبات کشاورزان بود، تا امروز بالای 70 درصد مطالبات گندم کاران معادل با 110 همت پرداخت شده و مابقی آن نیز با توجه به پیگیری‌هایی که انجام دادیم و تاکیدات رئیس جمهور، سازمان برنامه و بودجه موظف است تا پایان شهریورماه منابع را تامین کند تا مانده مطالبات کشاورزان نیز پرداخت شود.

نیکبخت یادآور شد: وزارت جهاد کشاورزی نیز به‌عنوان متولی مسئولیت پیگیری این موضوع را دارد. تولید، نگهداری و مصرف گندم به عهده وزارت جهاد کشاورزی است اما تامین منابع به عهده سازمان برنامه و بودجه است.  امیدواریم با تامین منابع باقی‌مانده زودتر تسویه نهایی را با کشاورزان گندم کار داشته باشیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید