Iranian Agriculture News Agency

وزیر اسبق کشاورزی به بهانه هفته دولت اعلام کرد:

رویکرد مثبت وزیر جهاد کشاورزی نیازمند حمایت جدی مجموعه دولت

وزیر اسبق کشاورزی رویکرد محمدعلی نیکبخت در به‌کارگیری تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها در بخش کشاورزی را رویکردی مثبت ارزیابی کرد که اجرایی شدن آن نیازمند حمایت جدی همه ارکان دولت است.

رویکرد مثبت وزیر جهاد کشاورزی نیازمند حمایت جدی مجموعه دولت

عباسعلی زالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا به بهانه هفته دولت بیان کرد: سپردن وظایف و فعالیت‌های بخش کشاورزی به تعاونی‌ها و تشکل‌ها رویکرد مثبتی است به شرط اینکه در حرف و حدیث باقی نماند.

وی افزود: یک وزیر به تنهایی نمی‌تواند امور را به تعاونی‌ها واگذار کند و نیازمند همراهی بقیه اجزای قوه مجریه است.

زالی گفت: این مژده خوبی است که وزیر جهاد کشاورزی راه را برای حضور این مجموعه‌ها هموار می‌کند.

وزیر اسبق کشاورزی، این بخش را زیربنای اقتصاد کشور معرفی کرد و افزود: همه باید قبول کنیم که باید از ظرفیت‌های کشور که سرمایه مردم و هوش آنهاست، درست استفاده کنیم اما اکنون آن‌طور که باید از این ظرفیت‌ها استفاده نمی‌شود.

وی درباره دلیل عدم استفاده از این ظرفیت‌ها بیان کرد: متاسفانه در کشور ما بیشتر کارها حالت دولتی دارد به همین خاطر از این ظرفیت‌ها استفاده نشده است.

توسعه کشاورزی عامل محرومیت‌زدایی

زالی با اشاره به اهمیت بخش کشاورزی و تاکید قانون اساسی، رهبر معظم انقلاب و امام راحل (ره) بر توسعه این بخش، یادآور شد: در قانون اساسی بر رفع محرومیت و فقر تاکید شده است. پایه رفع محرومیت در کشاورزی است. درباره تامین خودکفایی، رسیدگی به انفال و ثروت‌های عمومی در قانون اساسی به صورت کلمات تاکید شده است.

وی ادامه داد: در فرمایشات حضرت امام (ره) بارها بر اهمیت بخش کشاورزی تاکید شده است و امر کشاورزی از اهم امور معرفی شده است. مقام معظم رهبری نیز در این رابطه اشاره‌هایی داشته‌اند. ایشان کم توجهی در زمینه کشاورزی را به زیان کشور و انقلاب می‌داند.

وزیر اسبق کشاورزی بیان کرد: مطمئنا خودکفایی در کشاورزی مقدمه‌ای برای استقلال کشور است. تاکیدات در حوزه کشاورزی خیلی زیاد است. اما آیا آن‌طور که مقام معظم رهبری به این بخش تاکید داشته است، امام راحل (ره) گفته است یا در قانون اساسی به کشاورزی اشاره شده است، توانسته‌ایم به این بخش مهم به‌عنوان زیربنای اساسی اقتصاد کشور بپردازیم؟

وی اضافه کرد: پاسخ من به این پرسش منفی است. بیشتر کارهای علمی در اقتصاد ایران به‌صورت کلی و در بخش کشاورزی، شکل دولتی دارد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در زمینه علم پیشرفت زیادی داشتیم. از نظر تولید علم رتبه ما در دنیا 14 است اما از این نظر که علم را استفاده کرده باشیم، چه در صنعت و چه در کشاورزی به شکل خاص، رتبه ما 118 است. یعنی ما علم تولید کرده‌ایم اما به درد خودمان نخورده است.

زالی افزود: بزرگترین موسسه اصلاح بذر را در منطقه داریم که مرکز اصلی آن در کرج واقع شده است اما به قول وزیر وقت کشاورزی بین 96 تا 98 درصد بذر مورد نیاز خود را از خارج وارد می‌کنیم و تغییر آنچنانی اتفاق نیفتاده است.

وی تاکید کرد: اگر بخش خصوصی وارد این کار می‌شد و سرمایه‌گذاری می‌کرد، دو مزیت برای کشور داشت. اول اینکه می‌توانست فارغ‌التحصیلان کشاورزی که همه بیکار هستند را جذب کند و دوم، از علم تولید شده در کار کشاورزی استفاده می‌شد.

وزیر اسبق کشاورزی گفت: عمر موسسه اصلاح نژاد ما از 100 سال متجاوز می‌شود. سال تاسیس دانشکده کشاورزی 1279 است. این مجموعه به‌عنوان مدرسه برزگران تشکیل شده است اما آیا دانشکده‌های کشاورزی را طوری اداره کرده‌ایم که نتیجه بخش باشد؟ جواب منفی است زیرا بخش خصوصی قوی در اقتصاد به صورت عام و در کشاورزی به‌صورت خاص ایجاد نکرده‌ایم.

وی افزود: نباید اسپرم دام را از خارج وارد کنیم. اقداماتی در داخل شروع شده است اما می‌تواند توسعه پیدا کند.

زالی بیان کرد: برای تولید در هکتار حرف اصلی را بذر می‌زند. باید دنبال بذرهای با راندمان بالا باشیم اما در رابطه با گیاهان درختی، بذور و غیره دچار مشکل هستیم و در کارهای علمی بخش خصوصی توانمند را وارد نکردیم.

زالی گفت: حجم شبکه دولتی ما 32 برابر کشورهای پیشرفته است. حتی در بخش صنعت نیز بیشتر کارها دولتی است و این سبب شده که رتبه 14 تولید علم را داشته باشیم اما رتبه استفاده ما از علم 118 باشد.

افزایش تعداد دانشکده‌های کشاورزی

وزیر اسبق کشاورزی با اشاره به وجود پنج دانشکده کشاورزی در کشور، بیان کرد: اکنون 130 دانشکده کشاورزی در ایران وجود دارد اما ورودی دانشکده‌ها به نصف کاهش یافته است.

وی افزود: کسانی که وارد دانشگاه می‌شوند، چون بازار کار ندارند، درس‌های خود را درست نمی‌خوانند.

به گفته زالی در کشور ما خیلی از مسئولان کشاورزی را علمی نمی‌دانند در حالی که این بخش از نظر دامنه علمی بودن در دنیا حرف اول را می‌زند. در هلند یک دانشکده هلسینکی وجود دارد که از نظر علمی بعد از آمریکا حرف دوم را می‌زند.

وی ادامه داد: کشوری که کمتر از سه استان ما ظرفیت زمینی دارد، با کمک یک دانشگاه کار را به جایی رسانده است که از نظر علمی در رشته کشاورزی بعد از آمریکا حرف دوم را می‌زند.

وزیر اسبق کشاورزی بیان کرد: تاکنون سابقه نداشته است که وزیر صنعت رشته غیر صنعتی باشد اما وزرای بعد از انقلاب حوزه کشاورزی را که نگاه می‌کنید؛ با اینکه آدم‌های خوبی بودند اما رشته سه نفر از آنها کشاورزی نبوده است.

وی اضافه کرد: در دولت سیزدهم حرکت‌ها خوب است. کار آقای رئیسی سنگین است اما اداره یک دولت بزرگ که حجمش 32 برابر کشورهای پیشرفته باشد، وقت مسئولان را می‌گیرد. قسمت عمده وقت یک مسئول گرفتار مدیریت بدنه دولت می‌شود در صورتی که اگر بخش خصوصی وارد عرصه می‌شد، خودش دنبال کارها می‌رفت.

وی تاکید کرد: اصل مسئله این است که راه را برای جذب سرمایه، هوش و علم بخش خصوصی باز کنند. ما نیازمند تعاونی در بخش‌های مختلف هستیم. تعاونی‌ها در اول انقلاب به نحوی از هم پاشید. تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها به آن صورت که باید وارد صحنه شوند، هنوز وارد نشده‌اند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید