Iranian Agriculture News Agency

به دنبال تداوم افزایش دما کارشناس هواشناسی به باغداران توصیه کرد:

پیگیری انجام هرس سبز در باغات میوه

با توجه به افزایش دمای هوا، کارشناس هواشناسی به کشاورزان توصیه کرد در باغات میوه خود هرس سبز را انجام دهند.

پیگیری انجام هرس سبز در باغات میوه

پروین رفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: در هفته جاری توصیه می‌شود تا عشایر و دامداران در عبور از ارتفاعات، حاشیه مسیل‌ها و رودخانه ها احتیاط کنند.

وی افزود: با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی، توصیه می‌کنیم باغداران پسته به‌دلیل گرمای هوا، آبیاری سنگین در باغات پسته انجام دهند.

رفیعی ادامه داد : توصیه ما به مرغداران این است که با تنش گرمایی در مرغداری‌ها مقابله کنند.

وی اضافه کرد: به کشاورزان توصیه می‌کنیم تا از آتش زدن بقایای گیاهی بعد از برداشت محصول خودداری کنند و همچنین توصیه می‌شود، به‌دلیل وزش بادهای شدید باغداران و کشاورزان در انجام محلول پاشی و سم پاشی در باغات و مزارع احتیاط کنند.

دریای خزر و عمان متلاطم و مواج

کارشناس هواشناسی کشاورزی اعلام کرد: فردا دریای خزر متلاطم است و در پنج روز آینده شرق دریای عمان مواج و متلاطم خواهد بود.

پروین رفیعی ادامه داد : امروز در خراسان شمالی، نیمه شمالی خراسان رضوی، سمنان، ارتفاعات در تهران البرز و مازندران، شمال آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی افزایش ابر و رگبار پراکنده و گاهی رعد و برق پیش بینی می‌شود.

وی افزود :همچنین دو شنبه در برخی نقاط شمال غرب دامنه جنوبی البرز در استان‌های زنجان و قزوین و تهران و سمنان مازندران، مرکزی، قم و شمال اصفهان رگبار باران و گاهی رگبارو رعد و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود.

کارشناس هواشناسی کشاورزی اضافه کرد: سه شنبه و چهارشنبه در ارتفاعات البرز شرقی و مرکزی، سواحل مرکزی دریای خزر ارتفاعات شرقی زاگرس و برخی نقاط شمال غرب کشور رگبار و رعد و برق ادامه خواهد داشت.

رفیعی ادامه داد: پنج شنبه در ارتفاعات البرز مرکزی، ابرناکی و بارش خفیف رخ خواهد داد و در سایر مناطق کشور جوی آرام پیش‌بینی می‌شود.

وزش باد شدید موقتی

کارشناس هواشناسی کشاورزی گفت: همچنین در پنج روز آینده در ارتفاعات شمالی هرمزگان و ارتفاعات جنوب سیستان و بلوچستان، کرمان و جنوب شرق فارس در ساعات بعد از ظهر و اوایل شب رشد ابر، گاهی رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود و برای مناطق مستعد ،گرد و خاک پیش‌بینی شده است.

رفیعی افزود: طی این مدت در برخی نقاط شمال شرق، شرق، به‌ویژه منطقه زابل بخش‌هایی از مرکز و دامنه‌های جنوبی البرز در برخی ساعات وزش باد شدید گاهی همراه با گرد و خاک و کاهش دید و کیفیت هوا پیش بینی می‌شود.

کاهش 20.3 درصدی بارش نسبت به بلند مدت

کارشناس هواشناسی کشاورزی اعلام کرد: میانگین بارندگی کل کشور از ابتدای سال زراعی تا 13 مرداد ماه سال جاری 183.7 میلی متر است و میزان بارش در سال گذشته در این بازه زمانی 175.4 میلی متر بوده است که بارش سال جاری 4.7 درصد بیشتر از سال گذشته در همین مدت است.

وی افزود :همچنین میانگین بلند مدت کشور در بازه زمانی مذکور 230.3 میلی متر بوده است. بارش سال جدید 20.3 درصد کمتر از بلند مدت است .

فیروزکوه خنک‌ترین منطقه در هفته گذشته

پروین رفیعی گفت: بیشترین میزان بارش در هفته چهل وپنجم، متعلق به منطقه املش استان گیلان به میزان 63.4 میلی متر بوده است و گرم‌ترین منطقه دهلران استان ایلام به میزان 49.9 درجه سلسیوس بوده است

وی ادامه داد: میانگین خنک‌ترین منطقه، فیروزکوه استان تهران به میزان 10.8 درجه سلسیوس بوده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید