Iranian Agriculture News Agency

ایران و اوگاندا سند همکاری کشاورزی امضا کردند

ایران و اوگاندا در جریان سفر رئیس جمهور به این کشور، چهار سند همکاری امضا کردند. یکی از این سندهای همکاری مربوط به حوزه کشاورزی بود.

ایران و اوگاندا سند همکاری کشاورزی امضا کردند

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، مقامات عالی‌رتبه ایران و اوگاندا در حضور روسای جمهور دو کشور ۴ سند همکاری به امضا رساندند. معافیت صدور ویزا، همکاری کشاورزی، تشکیل کمیسیون دائمی مشترک و بیانیه مشترک ۴ سند همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و اوگاندا بود که در حضور روسای جمهوری دو کشور امضا شد.

بازدید رئیس جمهور از مزرعه کشت فراسرزمینی ایران در اوگاندا

رئیس جمهور بعد از ظهر روز چهارشنبه، در ادامه برنامه‌های سفر خود به اوگاندا، از مزرعه کشت فراسرزمینی ایران در این کشور بازدید کرد و با توضیحات مدیرعامل گروه کشاورزی و صنایع ایران در اوگاندا در جریان اقدامات انجام شده در زمینه توسعه همکاری‌های کشاورزی و کشت فرا‌سرزمینی در این کشور قرار گرفت.

افتتاح دفتر نوآوری و فناوری ایران در اوگاندا

رئیس جمهور در ادامه برنامه‌های سفر خود به اوگاندا دفتر نوآوری و فناوری ایران در این کشور را افتتاح کرد.

این دفتر به عنوان مرکز و نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان ایرانی در اوگاندا در حوزه‌های مختلف صنایع غذایی، کشاورزی، دارویی، تجهیزات پزشکی، واکسن‌های دام و طیور، داروهای گیاهی، مکمل‌های غذایی و پهپادهای کشاورزی است.

هدف از تاسیس این دفتر ایجاد بازارهای صادراتی جدید و معرفی محصولات دانش‌بنیان به بازارهای آفریقا و همچنین ایجاد زمینه توسعه همکاری مشترک به ویژه در حوزه شرق آفریقاست.

امضای ۱۲ سند همکاری میان ایران و زیمباوه

همزمان با سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به زیمباوه، ۱۲ سند و تفاهمنامه همکاری به امضا رسید.

همکاری در زمینه‌های نفت و انرژی، مخابرات و فناوری اطلاعات، تامین اجتماعی و بیمه، کار و اشتغال، آموزش عالی و علوم و تحقیقات و فناوری، کشاورزی و شیلات، غذایی و دارویی، تامین، توزیع و تولید تجهیزات پزشکی، ایمنی حرفه‌ای و کاهش آسیب‌های مربوط به کار، حمایت‌های اجتماعی و حمایت از کودکان، توانمندسازی افراد معلول و تفاهمنامه همکاری میان شرکت تراکتورسازی ایران و شرکت ماگای زیمباوه محور اسناد همکاری امضا شده میان جمهوری اسلامی ایران و زیمباوه بود.

این اسناد همکاری میان وزاری امور خارجه، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون وزیر کار و معاون بین‌الملل شرکت تراکتورسازی ایران و از سوی زیمباوه نیز توسط سرپرست وزارت خارجه، وزیر اراضی و کشاورزی، رئیس سازمان غذا و داروی زیمبابوه و نماینده شرکت ماگا به امضا رسید.

بعد از این سفر رئیس جمهور گفت: «توافق کردیم در ازای فروش محصولات و مواد پتروشیمی، با کشت فراسرزمینی و انتقال کالای اساسی نیازهای کشور را تأمین کنیم».

کشور ما به واردات سالانه حداقل ۱۵ میلیارد دلار کالای اساسی احتیاج دارد. موضوعی که در سال‌های گذشته نسبت به آن غفلت شده و این حجم بزرگ از واردات در بخش غذای مردم به چند شرکت خاصوابسته‌ شده است.

اما دولت فعلی از ابتدای کار به دنبال متنوع‌سازی مبادی واردات کالای اساسی است و این موضوع را در دستور کار خود قرار داده است. به همین منظور اقدامات مشترکی با کشورهای مختلف از چین و روسیه گرفته تا برخی کشورهای امریکای لاتین آغاز شده و این راهبرد در سفر آفریقا هم دنبال شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید