Iranian Agriculture News Agency

مولدسازی اراضی جهاد استقلال به کمک شرکت‌های دانش بنیان

به گفته مدیر عامل جهاد استقلال، طی یک قرارداد همکاری چهارجانبه، مولدسازی در 50 هکتار از اراضی این مجموعه در دستور کار قرار گرفته است. مجموعه جهاد استقلال به کمک یک شتابدهنده و با حضور شرکت‌های دانش بنیان، یک دهکده پیشرفته در بخش کشاورزی را به زودی افتتاح می‌کند.

مولدسازی اراضی جهاد استقلال به کمک شرکت‌های دانش بنیان

به گزارش خبرنگار ایانا، عبدالهادی مطلق، مدیر عامل موسسه جهاد استقلال در جریان بازدید از اراضی تحت مالکیت این مجموعه و راه‌اندازی یک دهکده پیشرفته کشاورزی بیان کرد: طی یک قرارداد 15 ساله قرار است دهکده نوآوری و امنیت غذایی و کشاورزی با ۱۶ سوله ۱۸۰۰ متری و تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی و زمین‌های کشاورزی در 50 هکتار از اراضی متعلق به مجموعه جهاد استقلال ایجاد شود.

وی افزود: در حال حاضر این دهکده، آماده واگذاری به واحدهای فناور است. اجزای این دهکده شامل فضای کار اشتراکی، دفاتر اختصاصی، استارتاپ‌ها، مرکز خدمات کسب و کارهای نوپا، دفاتر خدمات مشاوره‌ای برای اصلاح امور تیم‌ها و شرکت‌های استارتاپی، فضاهای آموزشی و برگزاری رویداد، کارگاه نمونه سازی محصول، دفاتر خصوصی شرکت‌های دانش بنیان، زمین‌های کشت نمونه و مزارع نوآوری است که با حمایت جامعه کشاورزی کشور و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایجاد خواهد شد.

عبدالهادی مطلق با اشاره به راه‌اندازی این دهکده، یادآور شد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص دانش بنیان‌ها، نمی‌توان در دوره ریاست جمهوری فردی که ما وی را به عنوان یار رهبری می‌دانیم، در تحقق این امر نکوشیم. انتظار مردم و افرادی که رای دادند و به حکومت امیدوار هستند، این است که در این دولت کارها به سرعت پیش رود.

وی با تاکید بر حرکت در مسیر فرمایشات رهبری بیان کرد: مردم شریف ما شایسته بهترین شرایط زندگی هستند و به نظر من هر کس در این راه قدم بردارد جهاد کرده است.

مطلق با اشاره به شرکت‌های متقاضی استقرار در دهکده، گفت:این شرکت‌ها همه توانمند هستند و می‌توانند تحول ایجاد کنند. ما با تحولی که این دوستان ایجاد می‌کنند، به مردم خدمت می‌کنیم.

تکمیل یک شهرک روزآمد

مدیرعامل شرکت شتابدهنده زیست پویش سورین، مجری طرح دهکده نوآوری و امنیت غذایی کشاورزی، هدف از این همکاری را تکمیل یک شهرک کامل در حوزه کشاورزی روزآمد در بخش‌های هوش مصنوعی، صنایع، تبدیل، فرآوری، بسته بندی، صادرات، برندسازی و مواردی از این دست اعلام کرد و افزود: این فعالیت‌ها در کنار پرداختن به حوزه‌های زراعت، باغداری و پرورش دام و طیور و آبزیان انجام می‌شود.

رشید جلالی بیان کرد: در حال حاضر مشکل بزرگ بخش کشاورزی کشور ما، انحصار آموزش به حوزه مهندسی کشاورزی است و در بخش‌های دیگر مانند بیوتکنولوژی کشاورزی و تحقیقات، آموزش کمتری داریم.

وی با اشاره به این موضوع که برنامه‌ریزی برای افتتاح این دهکده در تیرماه سال گذشته انجام شده بود، گفت: به دلیل وقوع مشکلات متعدد در این ارتباط، افتتاح این دهکده بر اساس برنامه از پیش تعیین شده محقق نشد. اما به پشتوانه قرارداد ۱۵ ساله‌ای که با موسسه جهاد استقلال منعقد شد، این طرح به عملیاتی شدن نزدیک شده است.

جلالی یادآور شد: در حال حاضر نوآوران و ایده‌پردازان بخش کشاورزی و صنایع وابسته آن‌قدر نیازمند حمایت هستند که هر زمان که این بستر فراهم باشد، می‌تواند مخاطبان خود را جذب کند.

مجری طرح دهکده نوآوری و امنیت غذایی کشاورزی با اشاره به لطماتی که به دلیل تاخیر در اجرای پروژه در حوزه سرمایه‌گذاری متوجه این طرح شد، گفت: خوشبختانه در حال حاضر همچنان به اندازه پیشبرد اهداف، از حمایت سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری مشترک برخوردار هستیم.

وی همچنین به همکاری پارک علم و فناوری پردیس معاونت ریاست جمهوری به‌عنوان یک پشتوانه علمی و اعتباری با دهکده اشاره کرد و افزود: در پی‌ انعقاد قرارداد با این پارک، تعدادی از این شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌هایی که به فراخوان پاسخ دادند، در کمیته ارزیابی متشکل از دو نفر از دهکده و دو نفر از پارک پردیس مورد بررسی قرار می‌گیرند تا متقاضیان واجد شرایط انتخاب شده و دانش بنیان‌های مرتبط با کشاورزی کار خود را در این مجموعه آغاز کنند.

جلالی به مشکلاتی مانند تامین گاز، آب چاه، مسائل اداری وسازمانی و پیگیری‌های زمان‌بر مرتبط به آن اشاره کرد و گفت: با حمایت و پیگیری شخص استاندار البرز که بر موضوع نیز اشراف کامل دارند، این مشکلات در حداقل زمان ممکن در حال برطرف شدن هستند.

تفاهم چهارجانبه، انبار را مجموعه پژوهشی کرد

مهدی دادفر، قائم مقام موسسه جهاد استقلال ضمن بازدید از این مجموعه گفت: این مجموعه در اختیار انبارهای شرکت خدمات حمایتی کشاورزی بوده است که بر اساس تصمیم اتخاذ شده در سال 1400 ،بهره‌برداری آن به موسسه جهاد استقلال سپرده شد و این موسسه نیز طی تفاهم چهارجانبه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت مادر تخصصی خدمات پشتیبانی کشاورزی، سازمان مرکزی تعاون روستایی و شرکت شتاب‌دهنده زیست پویش سورین، این اراضی را به شهرک علم و فن آوری تبدیل کرده است.

به گزارش ایانا، هدف این دهکده، ضمن فراهم کردن محیطی علمی خلاقانه پرنشاط با حمایت از جوانان و فارغ التحصیلان رشته‌های مرتبط و مکمل کشاورزی، با ایجاد کسب و کارهای خلاق و همچنین شرکت‌های دانش بنیان، تقویت راهبردهای عملیاتی ایجاد کشاورزی علمی محور است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید