Iranian Agriculture News Agency

در جلسه رای اعتماد نیکبخت چه گذشت؟

صلاحیت گزینه پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی در سیصد و بیست و یکمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی بررسی شد و موافقان و مخالفان نظر خود را اعلام کردند.

در جلسه رای اعتماد نیکبخت چه گذشت؟

به گزارش خبرنگار ایانا، در جلسه رأی اعتماد محمدعلی نیکبخت گزینه پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی چهار نماینده موافق و چهار نماینده مخالف به بیان دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود درباره برنامه‌های ارائه شده گزینه پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی پرداختند.

قدرت الله حمزه شلمزاری نماینده اردل، فارسان کیار، کوهسار و دهستان دستگرد به‌عنوان موافق، روستازاده بودن محمدعلی نیکبخت را یکی از مهمترین ویژگی‌های وی دانست.

وی افزود: دومین ویژگی گزینه پیشنهادی این است که مدیریت خود را از محروم‌ترین نقاط کشور شروع کرده است و به صورت پلکانی به بالا آمده است. در اکثریت مدیریت‌هایی که داشته است به شهادت نظر کارشناسان شخص موفقی بوده و در پست‌های مختلف از بدنه جهاد کشاورزی حضور داشته است.

نماینده اردل بیان کرد: نیکبخت مشکلات جهاد کشاورزی را به خوبی می‌داند و درک می‌کند. بعضی از عزیزان مثل بیراوند، تقوی، زاهدی، دهمرده و میرمحمدی به من برای وقت دفاع مراجعه کردند.

وی ادامه داد: برنامه‌های نیکبخت احیای مدیریت جهادی در وزارتخانه و رفع زمینه‌های فساد در آن، به‌خصوص در موضوع واگذاری و تغییر کاربری اراضی است. دومین برنامه‌اش واگذاری تمام امور تصدی‌گرایانه به بخش خصوصی و تعاونی‌ها، طی فرآیند شفاف و با اولویت تشکل‌های فراگیر کشاورزان روستاییان و عشایر است. همچنین اصلاح و یکپارچگی ساختار شرکت‌های دولتی بخش کشاورزی و تبدیل آنها از شرکت‌های واردات محور به شرکت‌های توسعه‌ای برنامه دیگر گزینه پیشنهادی وزارت جهادکشاورزی است.

شلمزاری با اشاره به اجرای وظایف قانونی وزارتخانه درحوزه توسعه روستایی و بهبود امور عشایر، بیان کرد: فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب برای استفاده از توان جوانان انقلابی و متخصص برای تحول جهادی در اقتصاد روستا و مناطق عشایری، استفاده از ظرفیت عظیم دانشگاه‌ها در حوزه تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و ایجاد یکپارچکی در تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی همچنین حذف موازی کاری‌های مربوطه در قالب نظام ملی نوآوری و نظام کشاورزی از دیگر برنامه‌های نیکبخت است.

وی توجه جدی به گسترش و تقویت صنایع تبدیلی و تکمیلی را یکی از نقاط قوت برنامه‌های اعلامی نیکبخت معرفی کرد و گفت: اصلاح ساختار بانک کشاورزی و صندوق‌های توسعه بخش کشاورزی با محوریت استفاده از الگوهای نوین تامین مالی با انتخاب گزینه پیشنهادی، در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار می‌گیرد.

وی افزود: نیکبخت هم متعهد و هم متخصص است. در این چند روزی که در برنامه‌های وی شرکت کردیم و گزارش ارائه کرد؛ این برنامه‌ها نشان می‌داد انصافا مسایل و مشکلات جهاد کشاورزی را خوب درک کرده است و برنامه خوبی برای حل مشکلات دارد. تعامل نیکبخت با مجلس در گذشته زبانزد خاص و عام است و این تعامل با نمایندگان مجلس عامل موفقیت وی خواهد بود.

نیکبخت مرد روزهای سخت

علی اکبر بسطامی نماینده ایلام، ایوان چرداول به‌عنوان موافق، ضمن تبریک سالگرد تاسیس جهاد کشاورزی نیکبخت را مرد روزهای سخت معرفی کرد.

وی افزود: نیکبخت مردی است که در کنار دیگر همرزمانش مروج گفتمان خدمت بی‌منت به مردم است. نیکبخت شخصیتی انقلابی، ولایتمدار و عالم به مسایل اجرایی کشور است.

بسطامی گفت: نیکبخت تجربه کاری در سطوح مختلف دارد و به قولی از سربازی به سرداری رسیده است. نیکبخت یار غار کسانی است که صاحبان اصلی انقلاب هستند. من از رئیس جمهور و دولت تشکر می‌کنم که نگاه جامع الاطراف به همه نقاط کشور دارند و فرزند برومند سیستان و بلوچستان را برای تصدی این وزارتخانه معرفی کرده‌اند.

وی ضمن تشکر از کمیسیون کشاورزی در پاسخ به مخالفان، به بخشی از برنامه‌های گزینه پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: در آغاز مجلس یازدهم رهبر فرمودند مهمترین وظیفه مجلس یازدهم توجه به اقشار آسیب‌پذیر جامعه و معیشت محرومان است. امروز مهمترین مشکل مردم نبود کالای اساسی است. فکر می‌کنم همه این مشکلات در وزارت جهاد کشاورزی تبلور یافته است. می‌توانیم با دست توانمند جهادگران در حوزه‌های مختلف این دغدغه مندی را به ساحل خدمت به مردم مبدل کنیم.

وی مهمترین برنامه نیکبخت را در حوزه تامین امنیت غذایی معرفی کرد و افزود: در این رابطه سئوالاتی از سوی دوستان مطرح شد. برنامه‌های بسیار مفصلی که امروز از اوجب واجبات برای نظام است، ارائه شده و این برنامه‌ها توسط نیکبخت تحقق می‌یابد. امروز مشکل آب شرب و کشاورزی از مهمترین مشکلات کشور است.

نماینده ایلام اضافه کرد: محور برنامه‌های نیکبخت در حوزه آبخیزداری و آبخوان‌داری است و همان نکته‌ای که همه ما برای آن دغدغه مند هستیم، یعنی بحث زنجیره ارزش تولید را مد نظر قرار داده است.

وی یادآور شد: امروز می‌توانیم با تدبیر وی صنعت کشاورزی، آب و خاک را به مسیری هدایت کنیم که منجر به استقلال در حوزه‌های مختلف برای ملت ایران باشد. در حوزه صنایع تبدیلی یکی از دغدغه‌های اصلی ما اصلاح الگوی کشت مبتنی بر آمایش سرزمینی است که در برنامه‌های نیکبخت مطرح شده است.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات گذشته کشور این بود که طرح‌های اجرایی مبتنی بر سند آمایش سرزمین نبود. اما در برنامه‌های پیشنهادی نیکبخت زنجیره ارزش باید مبتنی بر سند آمایش سرزمینی باشد.

بسطامی گفت: بحث تولید تقاضا محور مبتنی بر کشت قراردادی از دیگر برنامه‌های گزینه پیشنهادی است. کشاورزان، دامداران و عشایر چون امنیت لازم برای فروش محصول نداشتند، در چند سال گذشته با مشکل مواجه شدند. برنامه وزیر پیشنهادی این چالش را به نحو احسن حل خواهد کرد.

وی تشکیل کمیسیون تداخل اراضی برای حل مشکل کشاورزان را یکی از برنامه‌های مهم و مثبت گزینه پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی معرفی کرد.

نماینده ایلام افزود: بحث توجه به بخش خصوصی یکی دیگر از نقاط قوت برنامه‌های وزیر پیشنهادی است. هرچه از تصدی‌گری دولت کم کنیم و به مردم روی بیاوریم و اقتصاد را مردم محور کنیم، برایند آن به نفع مردم و سفره مردم است.

وی یادآور شد: نیکبخت در جلسات مختلف قول داده است که به نیروهای توانمند میدان بدهد. این مسئله دغدغه اصلی خانه ملت است.

وی یادآور شد: مشارکت نیکبخت در بحث مسئله دیپلماسی اقتصادی در کنار دیپلماسی فعال سیاسی از دیگر برنامه‌هایی است که تحقق می‎یابد.

وزیر برای عرضه مستقیم محصولات برنامه دارد

مجتبی یوسفی نماینده اهواز نیز به‌عنوان موافق در واکنش به نظر مخالفان درباره عدم تناسب تحصیلات نیکبخت یادآور شد: گزینه پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی پله پله بالا آمده و قرار نیست هر کس در سمتی قرار می‌گیرد، تحصیلات دانشگاهی داشته باشد.

وی افزود: امنیت غذایی کشور به حفظ بخش کشاورزی گره خورده است. سه هزار تعاونی در بخش کشاورزی و مرتبط با روستاها در اقصی نقاط کشور داریم. در گذشته در استان‌ها، شهرستان‌ها و مناطق محروم مراکز ترویج داشتیم. اکنون این مراکز خدمات عمدتا کمرگ و بیرنگ شدند. در بحث ترویج یکی از کارهای خوبی که در دولت شروع شده است، بحث الگوی کشت، ساماندهی 6 میلیون هکتار اراضی دیم یا کاشت یک میلیارد درخت است.

یوسفی ادامه داد: این طرح‌ها به ایجاد اقتصاد پایدار بر محور توانمندی منطقه‌ای به جای نگاه بخشی و گره زدن توسعه به حوزه صنعت آب‌بر با وجود مشکلات آب کمک می‌کند.

وی گفت: مقام معظم رهبری در دیداری که با باشگاه جوانان کشاورزی از خراسان بزرگ در سال 84 داشتند، هدف‌گذاری دقیقی انجام دادند. ایشان فرمودند جوانان به شغل عزیز و شریف کشاورزی بپیوندند. دلیلش این بود که سن کشاورزی در ایران به 55 سال رسیده است. این یعنی جایگزینی نسل در این حوزه انجام نمی‌شود و در آینده‌ای که کار در حوزه کشاورزی باید بر مبنای علم و دانش باشد، در کنار تجربه گذشته‌ها اقدامی انجام نمی‌شود.

نماینده اهواز گله‌های کشاورزان درباره نرخ تجهیزات، کود و سایر نهاده‌های کشاورزی و حاشیه سود پنج تا 10 برابری برای دلالان را نکته‌تی به‌جا توصیف کرد و افزود: گزینه پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی برای عرضه مستقیم برنامه دارد.

وی تلاش برای قیمت‌گذاری مناسب محصولات کشاورزی را از جمله اقدامات قابل پیگیری توسط گزینه پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد.

یوسفی گفت: یکی از خصوصیات خوب گزینه پیشنهادی این است که وی در وزارت جهادکشاورزی معاون بوده و کار خود را از کارشناسی شروع کرده است. در ایامی که برخی‌ها تلاش می‌کردند با واسطه‌گری خود را به‌عنوان وزیر پیشنهادی معرفی کنند، نیکبخت با یک نفر هم وارد لابی گری نشد.

وی تاکید کرد: باید از ظرفیت جوانان و نخبگان استفاده شود و طرح نو دراندازیم تا مشکلات برطرف شود.

نیکبخت فضای کار را می‌شناسد

محمد جواد عسگری نماینده داراب و زرین دشت نیز به‌عنوان نماینده موافق با گزینه پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی کشاورزی را محور توسعه کشور معرفی کرد و افزود: امنیت غذایی یکی از مباحث جدی جوامع بشری است. کشاورزی در کشور ما بزرگترین بخش خصوصی است. 4.5 میلیون بهره‌بردار دارد. به اقتصاد ملی کشور کمک می‌کند و سه برابر صنعت بازدهی دارد.  35 درصد اشتغال کشور را به خود اختصاص داده است.

وی تاکید کرد: مدیریت این بخش باید فردی با تلفیقی از علوم آکادمی و اجرا باشد. این فرد در حوزه اجرا و دانشگاهی باید حرفی برای گفتن داشته باشد. نیکبخت کسی است که فضای کاری خود را از ابتد از حوزه بخش کشاورزی آغاز کردند و این مجموعه را به خوبی می‌شناسد. آشنا به بخش بوده و موفق عمل کرده است.

نماینده داراب با اشاره به حمایت قاطع کمیسیون کشاورزی از گزینه پیشنهادی، بخش کشاورزی را دارای اثر مثبت روی مهار تورم و رشد تولید دانست و گفت: باید با هم‌افزایی و همدلی کار را جلو ببریم.

وی با تاکید بر کمک کمیسیون کشاورزی برای مبارزه با فساد و رانت در وزارت جهاد کشاورزی، متذکر شد: باید از تصمیمات خلق الساعه در این وزارتخانه جلوگیری شود. نسبت به امهال وام‌های کشاورزی اقدامات لازم انجام شود. حضور دانش‌بنیان‌ها تقویت شود. زیرا در حال حاضر حضور این بخش فقط چهار درصد است.

وی به وزیر جهاد کشاورزی توصیه کرد که به آمارها اعتماد نکند و حتما مجموعه‌ای برای بررسی آمارها تشکیل دهد.

مقابله با خشکسالی در دستور کار قرار گیرد

مهدی عیسی زاده نماینده میان دوآب، به عنوان مخالف گفت: بزرگترین نهادی که با سفره مردم سر و کار دارد وزارت جهاد کشاورزی است. ما امروز نیاز داریم به مردم عزیزمان در خشکسالی برای آبرسانی به مزارعشان کمک کنیم. گزینه پیشنهادی برای خشکسالی و کاهش آب در این حوزه چه کار خواهد کرد.

وی با اشاره به آمار مصرف پروتئین در ایران، خواستار اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم و توسعه دانش بینان‌ها در بخش کشاورزی شد.

سید سلمان ذاکر نماینده ارومیه نیز با تاکید بر ویژگی‌های شخصی و شخصیتی مثبت گزینه پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی به برخی از برنامه‌های ارائه شده برای یکپارچه سازی اراضی به خصوص در باغات هسته‌دار ایراداتی را وارد دانست.

وی همچنین گفت: هیچ برنامه‌ای از طرف حاکمیت برای توسعه آبیاری قطره‌ای و تحت فشار ارائه نشده است.

علیرضا پاک فطرت نماینده شیراز و رزقان دیگر نماینده مخالف نیز با طرح چهار سئوال از گزینه پیشنهادی درخواست کرد تا در جریان رای اعتماد به این پرسش‌ها پاسخ دهد.

وی نظر وزیر درباره سهم بخش تعاون در حوزه کشاورزی را جویا شد و پرسید که گزینه پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی برای تقویت تعاونی‌ها چه برنامه‌ای دارد.

مهرداد ویس کرمی نماینده خرم آباد نیز در مخالفت با گزینه پیشنهادی تاخیر دولت در معرفی محمدعلی نیکبخت به مجلس را به چالش کشید.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید