Iranian Agriculture News Agency

ارقام جدید دیرگل بادام سازگار با شرایط منطقه‌ای، آزمایش می‌شوند

معاون پژوهشی پژوهشکده میوه‌های معتدله و سردسیری گفت: تست سازگاری منطقه‌ای ارقام و ژنوتیپ‌های جدید دیرگل بادام در راستای افزایش تولید در حال انجام است.

ارقام جدید دیرگل بادام سازگار با شرایط منطقه‌ای،  آزمایش می‌شوند

ولی‌الله رسولی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در خصوص محصول بادام بیان کرد: مهم‌ترین چالش درکشت محصول بادام سرمازدگی بهاره است. اکثر ارقام بادام زود گل و محلی هستند به این معنا که زمانی که هوا در اواخر زمستان گرم می‌شود گل‌ها شکوفا می‌شود و بلافاصله پس‌ازآن در اوایل فروردین هوا سرد می‌شود و این سرما باعث می‌شود گل‌ها از بین برود و زمانی که گلی وجود نداشته باشد، میوه‌ای نیز نخواهیم داشت.

وی افزود: در چندین سال گذشته اقدامات به‌نژادی و تغییر ژنتیک آغازشده است و یکسری رقم‌ها  و ژنوتیپ‌هایی تولیدشده است که در دست بررسی سازگاری منطقه‌ای است؛ به این معنا که رقمی که تولید می‌شود در مناطق مختلف این ارقام دیر گل دهد تا سرمای بهاره شکوفه آن را از بین نبرد و این ارقام در مرحله آزمون‌های سازگاری در استان‌های مختلف است.

معاون پژوهشی پژوهشکده میوه‌های معتدله و سردسیری بابیان اینکه در بادام اکثر ارقام بذری و زود گل هستند، بیان کرد: آزمون‌های سازگاری حدود 60 ژنو تیپ دیر گل بادام در هشت استان در حال اجرا است. تا زمانی که اگر تست نتیجه‌بخش بود این ارقام در مناطق مختلف کشت شود. بنابراین سرمازدگی در این ارقام بسیار کم خواهد بود لذا محصول دچار چالش نمی‌شود.

سرشاخه کاری گردو با ارقام دیربرگده در راستای افزایش تولید

رسولی با اشاره به روند تولید گردو گفت: تمام باغ‌های گردو ایران بذری هستند و باغ یکدست و یکنواخت بسیار اندک است. اکثر ژنو تیپ‌های درخت گردو زود برگ می‌دهند و سرمای بهاره آن‌ها را از بین می‌برد و عملکرد را کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: در خصوص گردو یکسری رقم‌های داخلی همچون رقم پرشین، چالدران و الوند به بازار عرضه‌شده است و همچنین ارقام خارجی نیز به بازار واردشده و آزمون سازگاری نیز انجام‌شده است؛ نیاز است این ارقام روی درخت‌ها پیوند شود و یا به‌اصطلاح سرشاخه کاری شود.

معاون پژوهشی پژوهشکده میوه‌های معتدله و سردسیری بابیان اینکه برای محصول گردو در کشور سرشاخه کاری انجام می‌شود، گفت: نکته بسیار حائز اهمیت این است که قسمت مصرفی گردو و بادام‌، مغزهای آن‌ها هستند و حتماً باید گل این دو محصول تلقیح شود تا میوه تولید شود، اگر چنانچه سرمازدگی گل، اندام نر و یا اندام ماده را از بین ببرد، هیچ میوه‌ای نخواهیم داشت بنابراین مدیریت گرده‌افشانی در این محصولات بسیار اهمیت دارد.

رسولی بابیان اینکه بادام جزء درختان  خود ناسازگار است که حتماً باید گرده‌افشانی انجام شود، افزود: در بادام حتماً گرده‌افشانی توسط زنبورها و در گردو توسط باد انجام می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید