Iranian Agriculture News Agency

ایانا گزارش می‌دهد؛

واردات 1.3 میلیون تنی شکر برای تنظیم بازار

وزارت جهاد کشاورزی در یکسال اخیر یک میلیون و 300 هزار تن شکر وارد کشور کرده و هم اکنون شکر تنظیم بازاری به قیمت هر کیلوگرم 21 هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

واردات 1.3 میلیون تنی شکر برای تنظیم بازار

به گزارش خبرنگار ایانا، قیمت شکر در بازارهای جهانی طی یک ماه گذشته حدود 20 درصد افزایش یافته است که این امر نشات گرفته از عدم صادرات هند و برزیل به‌عنوان دو کشور اصلی تولید کننده این محصول است.

با این حال اما در ایران وضعیت ذخایر استراتژیکی این محصول مناسب بوده و به نظر می‌رسد تا دو ماه آینده ذخایر کافی برای عرضه این کالای اساسی در بازار با مشکلی روبرو نباشد.

ذخیره 300 هزار تنی شکر در کشور

چندی پیش شهیاد آبنار، مدیرکل دفتر بازرگانی کالاهای کشاورزی با اشاره به ذخایر شکر در کشور اظهار داشت: در مورد شکر از ذخایر راهبردی مطمئنی برخورداریم و در صورت کمبود، این محصول را وارد بازار می‌کنیم.

وی ذخایر راهبردی شکر را ۳۰۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: در قالب طرح فجر تا فطر به اندازه کافی شکر در بازار عرضه شده است.

اگرچه به نظر می‌رسد میزان تولید شکر از طریق چغندر قند و نیشکر کاشته شده در مناطق جنوبی کشور نیز با رشد همراه بوده است، اما با این حال وزارت جهاد کشاورزی به دلیل وقوع جنگ غذا و بحران امنیت غذایی در سراسر جهان، در راستای افزایش ذخایر استراتژیک کشور اقدام به واردات شکر کرده است.

رشد 30 درصدی واردات شکر

آمارهای گمرک در یازده ماهه سال گذشته حاکی از آن است که طی این مدت یک میلیون و 275 هزار و 905 تن انواع قند و شکر به ارزش 705 میلیون و 892 دلار وارد کشور شده، این در حالی است که در سال 1400 در همین بازه زمانی یک میلیون و 165 هزار و 740 تن شکر به ارزش 537 میلیون و 729 هزار دلار قند و شکر وارد کشور شده بود.

این آمار نشان دهنده آن است که واردات شکر برای تنظیم بازار داخل در یکسال اخیر با رشد حدود 10 درصدی به لحاظ وزنی و رشد 31 درصدی به لحاظ ارزشی روبرو بوده است

واردات شکر از 17 کشور جهان

بیشتر واردات شکر کشورمان از هند و امارات بوده است با این حال پرواضح است که اماراتی‌ها واسطه واردات هستند و عمده شکر وارداتی از برزیل وارد ایران می‌شود. به طوری که طی این مدت اسلواکی، افغانستان، امارات، ایتالیا، آلمان، برزیل، بلژیک، ترکیه، تونس، چین، سوئیس، فرانسه، قطر، کانادا، لوکزامبورگ، هلند و هندوستان 17 مبدا وارداتی شکر و قند به ایران بوده‌اند.

قیمت مصوب شکر؛ کیلویی 21 هزار تومان

گفتنی است در حال حاضر براساس اعلام سازمان میادین شهرداری تهران قیمت شکر عمده تولید داخل برای فروردین ۱۴۰۲ به مبلغ ۱۸۰۰۰ تومان برای هر کیلوگرم تعیین و تصویب شد.

بر همین اساس قیمت خرده فروشی هر کیلوگرم شکر برای مصرف کننده هم توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان ۲۱۰۰۰ تومان اعلام شده است.

گزارش از امین محمودی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید