Iranian Agriculture News Agency

در سال جاری یک میلیون و 266 هزار تن قند و شکر وارد کشور شده است؛

رشد 30 درصدی واردات قند و شکر برای تنظیم بازار

آمارهای گمرک در یازده ماهه نخست سال جاری نشان می دهد حدود یک میلیون و 300 هزار تن شکر برای تنظیم بازار داخل وارد کشور شده است.

رشد 30 درصدی واردات قند و شکر برای تنظیم بازار

به گزارش ایانا؛ پس از اصلاح ارز ترجیحی در کشورمان شاهد ثبات قیمتی قند و شکر به طوری که انتظار می رود این روند ادامه دار باشد.

یک ماه پیش بود که وزارت جهاد کشاورزی تنظیم بازار قند و شکر را به بخش خصوصی واگذار کرد به طوری که محسن شیراوند، معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص گفت: با توجه به سیاست های کلی دولت در جهت کاهش تصدیگری و با هدف ساماندهی امور اجرایی صنایع قند و شکر از جمله کنترل قیمت، توزیع و واردات این محصول، تفاهم نامه ای از سوی معاونت توسعه بازرگانی با انجمن صنفی کارخانه های قند و شکر ایران به امضا رسید.

 وی افزود: این تفاهم نامه به منظور واگذاری امور اجرایی به بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت و توانمندی های اتحادیه ها و تشکل های بخش خصوصی در کنترل و تنظیم بازار است که بعد از این، مسئولیت امور اجرایی از قبیل برنامه ریزی تولید قند و شکر، تنظیم بازار و مدیریت واردات شکر در سطح کشور در چهارچوب ضوابط و سیاست های ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی به انجمن صنفی کارخانه های قند و شکر ایران واگذار می شود.

تولید بیش از 6.7 میلیون تن چغندرقند در کشور

در حال حاضر با توجه به افزایش تولید چغندرقند و نیشکر در کشورمان و واردات به میزان کافی که توسط شرکت بازرگانی دولتی صورت گرفته، ذخایر کشورمان مملو از این کالاست به طوری که در همین خصوص قاسمعلی حسنی، دبیرکل بنکداران اتحادیه مواد غذایی می گوید: در حال حاضر هیچگونه کمبودی در موجودی این کالا در کشور وجود ندارد به طوری که اگر صدها تن هم کالا نیاز باشد با نرخ آزاد وجود دارد. طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی ها حاکی از آن است که تا پایان سال جاری یک میلیون و 500 هزار تن شکر تولید شود که از این میزان 900 هزار تن آن مربوط به چغندرقند و 600 هزار تن آن نیز از طریق کشت نیشکر تامین شود به همین دلیل کارشناسان معتقدند در آینده ای نزدیک کشورمان در تولید شکر خودکفا خواهد شد.

در همین خصوص مجری طرح گیاهان قندی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: در سال جاری بیش از 6.7 میلیون تن چغندرقند بهاره و پاییزه تولید و تحویل کارخانه ها شد.

 از طرف دیگر یکی از سیاست های اصلی وزارت جهاد کشاورزی برای خودکفایی در تولید شکر افزایش تولید چغندرقند به جای تولید نیشکر در کشور است به طوری که با افزایش 70 درصدی قیمت خرید تضمینی چغندرقند به دنبال تحقق این مهم است.

در همین خصوص پیش از این سیدجواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: با اولویت قرار دادن کشت چغندر قند به جای نیشکر و توسعه کشت پاییزه این محصول به جای کشت تابستانه به دلیل آب بر بودن می توانیم به خودکفایی در تولید شکر برسیم.

واردات 1.3 میلیون تن شکر به کشور

براساس آخرین آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در یازده ماهه سال جاری یک میلیون و 275 هزار و 904 تن و 609 کیلوگرم انواع قند و شکر وارد کشور شده، این در حالی است که در همین بازه زمانی در سال گذشته یک میلیون و 165 هزار و 740 تن و 39 کیلوگرم از این محصولات به ارزش 537 میلیون و 728 هزار و 658 دلار وارد کشور شده بود.

بنابراین می توان گفت واردات انواع قند و شکر در سال جاری با افزایش 30 درصدی به لحاظ ارزشی و 10 درصدی به لحاظ وزنی روبرو بوده است.

بیشترین شکر وارداتی کشور از مبادی کشورهای امارات متحده عربی، هندوستان و ترکیه وارد کشور شده است، با این حال می توان از کشورهای ایتالیا، آلمان، فرانسه، سوئیس، بلژیک، چین، افغانستان، برزیل، تونس، هلند، قطر، کانادا و لوکزامبورگ به عنوان 13 مبدا دیگر واردات انواع قند و شکر یاد کرد.

گزارش: امین محمودی

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید