Iranian Agriculture News Agency

با رشدی ده درصدی در یکسال اخیر؛

صادرات کیوی از مرز 100 میلیون دلار گذشت

کیوی یکی از ارزآورترین میوه های صادراتی کشورمان است که در یکسال گذشته صادرات آن با رشد 10 درصدی مواجه بوده است و ارز آوری 100 میلیون دلاری برای کشور به همراه داشته است.

صادرات کیوی از مرز 100 میلیون دلار گذشت

به گزارش خبرنگار ایانا، 95 درصد کیوی ایران در استان‌های گیلان و مازندران کاشته می‌شود به‌طوری که آمارها حاکی از آن است که از 410  هزار تن کیوی برداشت شده از باغات کشور، 220 هزار تن آن مربوط به گیلان و 180 هزار تن آن مربوط به استان مازندران است. 10 هزار تن دیگر نیز در برخی از استان‌ها همچون گلستان برداشت می‌شود. نیمی از کیوی برداشت شده از باغات کشور، صادراتی است و ارزآوری زیادی برای ایران به همراه داشته است.

آمارهای فائو یا همان سازمان خواربار جهانی نشان می‌دهد کشورمان بعد از چین، نیوزیلند و ایتالیا چهارمین قطب تولید کیوی در جهان به حساب می‌آید. با این حال طی دو سال اخیر صادرات این محصول با چالش‌هایی همراه شده بود.

به‌طوری که امارات و هندوستان که در آن بازه زمانی جزو بزرگترین واردکنندگان کیوی کشورمان محسوب می‌شدند، واردات آن را ممنوع اعلام کردند، همین امر سبب شد که مشکلاتی در این حوزه ایجاد شود اما با توسعه دیپلماسی سیاسی و اقتصادی دولت سیزدهم، وزارت جهاد کشاورزی توانست بار دیگر کیوی ایران را به این دو مقصد ارسال کند.

از طرف دیگر با توجه به روابط سیاسی اقتصادی مناسب با روسیه هم اکنون این کشور یکی از بزرگترین بازارهایی است که کیوی ایرانی روانه آن می‌شود، به طوری که این کشور پذیرای 50 درصد کیوی صادراتی باغدران ایرانی است.

تهاتر کیوی با میوه‌های گرمسیری

واردات میوه‌های گرمسیری از هند و پاکستان طی سالیان اخیر با افزایش قابل توجهی روبرو بوده است. این در حالی است که کشورمان با کمبود منابع ارزی و تحریم‌ها دست وپنجه نرم می‌کند.

به همین دلیل مسئولان وزارت جهاد کشاورزی طرحی را دنبال می‌کنند که طی آن صادرات کیوی به این دو کشور در قبال واردات میوه‌های گرمسیری انجام شود.

صادرات حدود 180 هزار تن کیوی

آمارهای گمرک در یازده ماهه سال گذشته نشان می‌دهد طی این مدت 178 هزار و 900 تن کیوی به ارزش 102 میلیون و 400 هزار دلار از کشور صادر شده است. این در حالی است که 165 هزار و 312 تن از این محصول به ارزش 93 میلیون و 623 هزار دلار در مدت مشابه سال 1400 صادر شده بود.

این آمار نشان دهنده آن است که صادرات کیوی در یک سال گذشته با رشد 8 درصدی به لحاظ وزنی و با رشد 10 درصدی به لحاظ ارزشی روبرو بوده است.

27 مقصد کیوی ایرانی

همچنین طی این مدت ارمنستان، ازبکستان، افغانستان، امارات، اوکراین، بلاروس، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه، آذربایجان، رومانی، سوریه، عراق، عمان، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، قطر، کویت، گرجستان، لبنان، لیبی، لیتوانی، نیجریه، هند و یونان 27 مقصد کیوی باغات ایران بوده است.

آمار یازده ماهه گمرک نشان می‌دهد که دولت سیزدهم توانسته سه بازار جدید رومانی، سوریه و نیجریه را برای صادرات این محصول فراهم کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید