Iranian Agriculture News Agency

با کمک وزارت جهاد کشاورزی و بخش خصوصی محقق شد؛

آرامش در بازار میوه/ تخفیف 10 تا 30 درصدی پرتقال در سراسر کشور

آرامش در بازار میوه/ تخفیف 10 تا 30 درصدی پرتقال در سراسر کشور

به گزار ش ایانا، از هفته پیش تاکنون جنب و جوش خرید کالاهای اساسی و مایحتاج مورد نیازعید 1402  آغاز شده و اصناف مرتبط روزهای به شدت شلوغی را سپری می کنند به طوری که در یک نمونه می توان به میادین میوه و تره بار اشاره کرد.

به طوری که بخش قابل توجهی از مردم برای خرید میوه شب عید، این میادین را انتخاب می‌کنند و البته این امر تا اواخر فروردین ماه به دلیل هم زمانی عید نوروز با ماه مبارک رمضان هم ادامه دارد.

برای نخستین بار در کشور دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی تصمیم گرفتند تامین میوه شب عید به ویژه سیب و پرتقال، توزیع و تنظیم بازار آن را به بخش خصوصی بسپارند تا آنها این محصولات را با قیمت مناسب به دست مصرف کنندگان برسند.

از این رو سه مجموعه خصوصی شامل اتحادیه مرکزی تعاون روستایی، اتحادیه باغداران و اتحادیه بنکداران به عنوان متولیان این امر اقدام به ذخیره‌سازی ۱۵ هزار تن سیب و پرتقال برای تنظیم بازار کردند و این میوه ها با تخفیفی 10 تا 30 درصدی در سراسر کشور از هفته پیش تاکنون در حال توزیع بین شهروندان است.

به همین دلیل می توان گفت امسال روش تنظیم بازار میوه شب عید متفاوت از سال‌های قبل است، ‌کمیته ملی راهبری تنظیم بازار میوه تعیین شده و تنظیم بازار به بخش خصوصی محول شده اما نظارت‌های آن با سازمان تعاون روستایی و تحت نظارت کمیته ملی راهبری تنظیم بازار میوه انجام می‌شود.

 بر این اساس طرح نهایی تنظیم بازار با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران مصوب و به استان‌ها ابلاغ شده است. به موجب این تصمیم در هر استان کمیته‌ راهبری تشکیل شده که ریاست آن را روسای سازمان‌‌‌‌های جهاد کشاورزی استان‌ها برعهده دارند و استانداری‌ها، ‌بخش صنعت و معدن، سازمان حمایت و سازمان بازرسی و تمام دستگاه‌‌‌‌‌های متولی و مجری تنظیم بازار در این کمیته عضو هستند.

به همین دلیل مباشران در استان‌ها با پول خود مبادرت به خرید میوه کردند و ذخیره‌سازی انجام شده و اکنون این میوه ها در حال توزیع است و بخش خصوصی پذیرفته که در قبال گرفتن غرف از سازمان تعاون روستایی با 10 درصد زیر قیمت بازار عرضه کند؛ در این راستا پیمایش قیمت‌گیری در سطح شهر انجام می‌شود و پس از مشخص شدن میانگین قیمت فروش در هر استان 10 درصد زیر قیمت فروخته خواهد شد که البته در استانی مثل تهران حدود 30 درصد زیر قیمت عرضه می‌شود.

در همین خصوص پیش از این محمدحسین برومندی معاون وزیر جهاد کشاورزی گفته بود: 850 هزار تن سیب و پرتقال در سردخانه‌‌‌‌های کشور ذخیره‌سازی شده و هیچ مشکلی از نظر تأمین وجود ندارد.

همچنین معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در این‌باره گفته بود:‌ در حال حاضر 70 درصد از میوه‌های ذخیره‌شده توزیع شده و مابقی تا 13 نوروز به تدریج به بازار عرضه می‌شود، میوه‌ها از نوع درجه یک هستند و کیفیت بسیار بالاتری از محصولاتی که در سطح بازار و یا میادین میوه و تره‌بار به فروش می‌رود، دارند.

یکی از راهبردهای بخش خصوصی برای تنظیم بازار میوه شب عید در اختیار قرار ندادن سیب و پرتقال تنظیم بازاری در دست خرده فروشان است تا این محصولات در در نمایشگاه‌ها و غرفه‌های شهری توزیع شده و با قیمت مناسب به دست مصرف کنندگان برسد.

از پنجم اسفند روزانه ۵ هزار تن سیب و پرتقال وارد تهران شده و از این محل به تمام استان‌های کشور توزیع می‌شود به همین دلیل هیچ گونه کمبودی در بازار مشاهده نشده است.

توزیع میوه تنظیم بازاری در استان تهران ۳۰ درصد زیر قیمت بازار

در همین خصوص محمد لشکری، مدیر سازمان تعاون روستایی استان تهران گفت: بنا بر تصمیمات کمیته راهبردی تنظیم بازار استان، سازمان میادین میوه و تره بار تهران مسئولیت توزیع میوه طرح تنظیم بازار (سیب درختی و پرتقال) را در میادین میوه و تره بار کلان شهر تهران و شهرستان ری بر عهده دارد و توزیع شهرستانی که با نظارت سازمان تعاون روستایی استان تهران توسط بخش خصوصی ذخیره گردیده است با جانمایی غرفه‌ها و هماهنگی‌های لازم با مسئولین شهرستانی از 24 اسفند 1401 آغاز شده است.

وی در ادامه افزود: سیب درختی و پرتقال سهمیه شهرستان‌های استان به مقدار کافی ذخیره شده و طی نظارت‌های صورت پذیرفته دارای کیفیت مطلوب بوده و برابر تصمیمات کمیته راهبردی تنظیم بازار استان، 20 تا 30 درصد کمتر از میانگین نرخ بازار عرضه می‌شود.

کاهش معنادار قیمت میوه تنظیم بازاری

مرتضی معتمد نیز اظهار کرد: کمیته ملی راهبری تنظیم بازار میوه، قیمت میوه شب عید را اعلام کرد که برای تهران پرتقال تامسون کیلویی 17 هزار تومان، سیب قرمز 27 هزار و 500 و سیب زرد 29 هزار تومان تعیین شده است.

معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: در حال حاضر در سطح شهر تهران میانگین قیمت هر کیلو سیب زرد‌ 43 هزار و 500، سیب قرمز 39 هزار و پرتقال تامسون 28 هزار تومان است، ‌قیمت‌هایی که برای فروش به تصویب رسیده حدود 30 درصد پایین‌تر از این قیمت‌ها در بازار است.

وی با بیان اینکه مصوب شده است که قیمت در بیش از 1800 غرف تعاون روستایی سطح کشور 10 درصد پایین تر از قیمت بازار عرضه شود،‌ گفت: کارشناسان، قیمت میوه در سطح استان را معدل‌گیری می‌کنند و 10 درصد پایین‌تر از آن عرضه خواهند کرد، اما در برخی موارد مانند استان تهران حدود 30 درصد زیر قیمت میانگین سطح بازار به فروش می‌رسد.

این مقام مسئول اظهار داشت: همه میوه‌های مورد نیاز برای ایام عید ذخیره‌سازی شده و هیچ مشکلی از نظر تأمین نیست و فراوانی به اندازه‌ای است که صادرات هم داشته ایم.

 

گزارش: امین محمودی

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید