Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان

افزایش ده درصدی سطح زیرکشت گندم در ایلام نسبت به سال گذشته

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام ازافزایش ده درصدی سطح زیرکشت گندم در استان نسبت به سال گذشته خبر داد.

افزایش ده درصدی سطح زیرکشت گندم در ایلام نسبت به سال گذشته

به گزارش خبرنگار ایانا در استان ایلام، محمدعلی اقدسی بیان کرد: در سال جاری بیش از ۱۴۸ هزار هکتار از اراضی زراعی استان ایلام به کشت گندم آبی و دیم اختصاص یافته است که نسبت به سال قبل حدود ده درصد افزایش نشان می‌دهد. 

اقدسی گفت: پیش بینی می‌شود در سال جاری بیش از ۳۲۰ هزار تن گندم از مزارع استان ایلام تولید شود که از این مقدار حدود ۲۸۰ هزار تن به مراکز خرید تحویل شود. همچنین حدود ۱۳ هزار هکتار از اراضی زراعی در سطح استان به کشت کلزا اختصاص یافته که پیش‌بینی می‌شود از این سطح نیز حدود ۲۵ هزار تن دانه روغنی کلزا تولید وتحویل مراکز خرید شود.

وی افزود: با توجه به اینکه در سال جاری ظهور بیماری زنگ زرد نسبت به سنوات قبل خیلی زودتر در سطح مزارع شهرستان مشاهده شد. بنابراین از همان ابتدا به منظور کنترل و مدیریت بیماریهای برگی مورد تاکید ویژه مجری طرح گندم و معاونت محترم زراعت قرار گرفت.

اقدسی خاطرنشان کرد: برنامه مبارزه شیمیایی علیه بیماریهای برگی در دستور کار ویژه همکاران در سطح شهرستانها و مدیریت حفظ نباتات قرار گرفت و بر همین اساس اطلاع رسانی لازم نیز به کشاورزان از طروق مختلف انجام شد و نهایتا تا کنون در سطح حدود ۴۳ هزار هکتار از مزارع گندم استان عملیات سمپاشی زمینی وهوایی علیه بیماری‌های برگی بخصوص زنگ زرد و سپتریوز انجام گرفته، که نسبت به سال گذشته حدود هشت برابر افزایش داشته است.

اقدسی گفت: از جمله مهمترین موضوعات مورد بحث در این بازدید شکسته شدن مقاومت برخی از ارقام متحمل به زنگ زرد نظیر رقم با کیفیت مهرگان بود که هم اکنون بیشترین سطح زیر کشت در استان ایلام را بخود اختصاص داده است که در این خصوص نیز آقایان دکتر افشاری و دکتر اسماعیل زاده نظرات و دلائل این موضوع را مورد ارزیابی قرار دادند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید