Iranian Agriculture News Agency

آبی شدن بیش از 17 هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام با سامانه گرمسیری

مدیر آب‌وخاک سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: با اجرای طرح سامانه گرمسیری بیش از 17 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان آبی می‌شود.

آبی شدن بیش از 17 هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام با سامانه گرمسیری

اقبال گراوندی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در خصوص پروژه سامانه گرمسیری بیان کرد: پروژه سامانه گرمسیری از سال 1395 در استان‌های کرمانشاه و ایلام آغاز شده است. در این پروژه وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی مشغول به کار هستند.

وی افزود: وزارت نیرو اجرای بخش خط انتقال آب به طول 350 کیلومتر در استان ایلام را به عهده دارد، به این وسیله 17 هزار و 559 هکتار از اراضی کشاورزی را آبی می‌کنند که قسمت آبیاری تحت فشار اراضی آن به‌عهده وزارت جهاد کشاورزی است.

 وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی شبکه را برای 17 هزار و 559 هکتار اراضی کشاورزی آماده کرده است اما 350 کیلومتر خط انتقال آب هنوز توسط وزارت نیرو تکمیل نشده است.

گراوندی اضافه کرد: وزارت نیرو قول داده است تا هفته دولت، در بخشی از این خط انتقال آب‌رسانی انجام شود تا فاز اول کار به بهره‌برداری برسد.

وی توضیح داد: اگر آب در فاز اول وارد استان ایلام شود، حدودا هزار و 500 هکتار از اراضی را آبی می‌کند تا مابقی خط انتقال تکمیل شود.

وی گفت: در مجموع برای تکمیل پروژه ۱۲ هزار میلیارد تومان از طرف وزارت نیرو اعتبار نیاز است. اما در بخش وزارت جهاد کشاورزی نزدیک به هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است. 

اقبال گراوندی یادآور شد: این پروژه از طرف مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته مطرح شده بود و باتوجه به اینکه استان ایلام یکی از استان‌های مرزی است، این اقدام می‌تواند موجب رخ دادن انقلابی در بحث اراضی استان ایلام باشد.

وی ادامه داد: قطعا اجرای این پروژه در حوزه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بسیار تاثیرگذار است. همچنین تولید سالانه استان را بسیار بالا می‌برد و از مهاجرت مردم استان ایلام جلوگیری می‌کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید