Iranian Agriculture News Agency

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام خبر داد:

تغییر الگوی کشت و استفاده بهینه از منابع آبی

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام از تغییر الگوی کشت برای استفاده بهینه از منابع آبی خبر داد.

تغییر الگوی کشت و استفاده بهینه از منابع آبی

همایون مظاهری  در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی و خشک‌سالی‌های کشور که استان ما نیز از این قاعده مستثنی نیست، باید اقداماتی برای استفاده بهینه از منابع آبی انجام دهیم. یکی از موارد مهم در این زمینه، تغییر الگوی کشت است، یعنی به سمت درختانی برویم که نیاز آبی آن‌ها کمتر است؛ مثل بادام، پسته یا گل‌محمدی این درختان نیاز آبی کمی دارند و از این طریق می‌توان در مصرف آب صرفه‌جویی کرد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی ایلام تاکید کرد: ما در استان ایلام هم باغات بارور و هم غیر بارور داریم و این امری طبیعی است. برخی باغات غیر بارور نهالی است که امسال کاشته شده و حدودا دو سال زمان می‌برد تا محصول بدهد و برخی دیگر از باغات هستند که کاشت به صورت نهال انجام می‌شود و برای اینکه وارد فاز زایشی شود حتما باید عملیات پیوند انجام شود. در استان ایلام از این دست باغات داریم. به‌عنوان مثال در باغات پسته ما باید عملیات پیوند انجام شود تا وارد فاز زایشی شوند.

وی افزود: عمده محصولات ما برای تامین نیازهای استان است و برخی از محصولات نیز به استان‌های هم‌جوار صادر می‌شود. البته در حال حاضر در زمینه توسعه گلخانه اقداماتی را انجام دادیم تا بتوانیم صادرات را توسعه دهیم.

مظاهری در خصوص محصول شاخص این استان، بیان کرد: از محصولات شاخص استان ایلام می‌توان به گردو، انگور، زیتون، زردآلو، هلو و بادام اشار کرد.

وی ادامه داد: میزان تولید سالانه محصولات باغی استان ایلام در مجموع 24 هزار تن و سطح کل باغات استان ایلام نیز پنج هزار و 762 هکتار است

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید