Iranian Agriculture News Agency

مدیر شیلات و آبزیان استان ایلام :

21 طرح پرورش ماهی در قفس پشت سد سیمره اجرا شد

مدیر شیلات و آبزیان استان ایلام از عملیاتی شدن 21 طرح پرورش ماهی در قفس در سد سیمره و سرمایه‌گذاری نزدیک به 20 میلیارد تومان در این خبر داد.

21 طرح پرورش ماهی در قفس پشت سد سیمره اجرا شد

رضا سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا، در خصوص منابع آبی این استان توضیح داد: استان ایلام به لحاظ منابع آبی استعدادهای زیادی از جمله بیش از 10 رودخانه دائمی،  وجود سراب‌ها،  چشمه‌ها و چاه‌های کشاورزی دارد. از همه مهم‌تر تعداد 6 سد به بهره‌برداری رسیده در استان وجود دارد.

وی ادامه داد: این مسئله زمینه بسیار مهمی برای توسعه صنعت شیلات را به همراه داشته است، به نحوی  که در حال حاضر بیش از 260 طرح پرورش ماهی سردابی و گرمابی و تعاونی صیادی در سطح استان فعال بوده است.

سلیمانی اضافه کرد: از این مزارع با تولیدی حدود 11000 تن، انواع آبزیان شامل قزل‌آلا، کپور ماهیان و گونه‌های بومی برداشت می‌شود.

به گفته وی، از جمله طرح‌های مهم شیلات، طرح پرورش ماهی درقفس در سد سیمره شهرستان بدره با ظرفیت 2000 تن بوده است. به تعداد 21 طرح پرورش ماهی در قفس در سد سیمره عملیاتی شده و نزدیک به 20 میلیارد تومان در این خصوص سرمایه‌گذاری شده است.

مدیر شیلات و آبزیان استان ایلام اعلام کرد: عمده تولید ماهیان سردابی در سراب کلم شهرستان بدره، سراب کلان شهرستان سیروان، سراب میمه شهرستان دهلران بوده است. تولید قزل‌آلای  استان 3514 تن و تولید ماهیان گرم آبی 1440 تن بوده که بیشتر آن در شهرستان دره شهر است.

رضا سلیمانی افزود: در مجموع برای بیش از 2500 نفر اشتغال مستقیم و غیر مستقیم در بحث شیلات ایجاد شده است.

وی یادآور شد: عمده برنامه‌های مدیریتی اجرا شده در این حوزه شامل پرورش ماهی در قفس در سایر سدهای استان، مکانیزه کردن مزارع پرورش ماهی جهت افزایش تولید در واحد سطح، رهاسازی بچه ماهی در منابع آبی استان، تامین سرمایه در گردش واحدها و اجرای روش‌های نوین آبزی پروری به روش مدار بسته از طریق شرکت‌های دانش بنیان بوده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید