Iranian Agriculture News Agency

وجود یکهزار گونه گیاهی در ایلام

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: تعداد گونه‌های گیاهی استان بالغ بر ۱۰۰۰ گونه است که مجموعا در تیره‌های متعدد قرار می‌گیرند.

وجود یکهزار گونه گیاهی در ایلام

به گزارش خبرنگار ایانا در ایلام، همایون مظاهری مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی و از طرفی اقلیم متنوع استان که مناسب کاشت انواع گیاهان دارویی است، در صورت رعایت نکات فنی و حمایت همه جانبه می‌توان بسیاری از اراضی مستعد استان را به کاشت گیاهان دارویی اختصاص داد.

وی افزود: تعداد گونه‌های گیاهی استان بالغ بر ۱۰۰۰ گونه است که مجموعا در تیره‌های متعدد قرار می‌گیرند.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی گفت: از این تعداد گونه‌های گیاهی تخمین زده می‌شود که بالغ بر ۳۵۰ گونه آن دارویی بوده و به صورت سنتی از آن‌ها برای درمان دردها و بیماری‌ها استفاده می‌شود.

وی افزود: در عرصه طبیعی اعم از جنگل و مرتع استان ایلام رویش گاه‌های مختلف از گیاهان دارویی از جمله: آویشن، ختمی، ریواس، شیرین بیان، مریم گلی، زوفا، گل گاو زبان، کاکوتی، بومادرانه، بابونه و ... می‌توان اشاره کرد که به عنوان ذخایر ژنتیکی و طبیعی و نیز پتانسیل‌های بالقوه محسوب می‌شود که در اثر بهره برداری‌های بی‌رویه و غیر متعارف طی سال‌های متمادی مشکلاتی برای بقا آن‌ها به وجود آمده به طوری که رویش گاه‌های این گونه‌ها تخریب و نسل آن‌ها در معرض انقراض قرار گرفته است.

مظاهری گفت: از مهم ترین گونه‌های اقتصادی و بازار پسند که امروز در سطح استان به صورت آبی کشت می‌شود می‌توان به گونه‌های به لیمو، مریم گلی، آویشن باغی، نعنا، بادرنجبویه، زعفران و اسطوخودوس اشاره کرد؛ از سایر گونه‌های قابل کشت به صورت دیم می‌توان به بومادران، بابونه، کاسنی، پنیرک، نسترن، خار مریم، رازیانه و شیرین بیان اشاره کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: با وجود این که تا سال ۱۳۹۰ سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان تقریبا صفر بوده اما آمارها امروزه حکایت از کشت بیش از ۱۳۸ هکتار گیاهان دارویی گل محمدی و زعفران در سطح استان دارد؛ اما پتانسیل‌های استان برای این امر مهم خیلی بیشتر از این مقدار بوده و با توجه به اقتصادی بودن این کار نسبت به بسیاری از محصولات دیگر می‌تواند جایگزین خوبی برای سایر محصولات باشد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید