Iranian Agriculture News Agency

وتیور گیاهی معجزه‌گر در حفاظت خاک و آب کشور

محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از کاهش بیش از 90 درصدی حجم رواناب، فرسایش خاک و آلاینده‌های آبهای سطحی توسط گیاه علوفه‌ای وتیور در اراضی شیب‌دار خبر داد.

وتیور گیاهی معجزه‌گر در حفاظت خاک و آب کشور

ایمان صالح در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا ضمن اشاره به اینکه گیاه وتیور یک گیاه دائمی گرمسیری و بومی هندوستان است، اظهار داشت:این گیاه به طور طبیعی در اراضی پست، مرتفع و درانواع خاک‌ها می‌روید و در هر آب و هوایی می‌تواند زندگی کند و حتی در خشکسالی‌ها هم خود را توانا نشان داده است.

 وی افزود: وتیور با ارتفاع 150 – 50 سانتی‌متر و گیاهی سریع‌الرشد است و همچنین ریشه‌های افشان، بسیارمنشعب و حجیم آن که تا عمق 4-2 متری خاک نفوذمی‌کند در حفظ آب و خاک بسیار موثر است.

صالح خاطرنشان کرد: گیاه ویتور با انواع خاک‌ها و آب وهوا خود را وفق داده و همچنین ضمن استقرار درخاک‌های اسیدی، قلیایی و شور، در خاک‌هایی با فلزاتسنگین از جمله نیکل، مس، کروم، ارسنیک، سلنیوم نیزسازگاری و مقاومت داشته و می‌توان آن را به روشهیدروپونیک روی آب‌های سطحی کشت کرد.

وی تصریح کرد: نتایج حاصل از پژوهشی که با هدف ارزیابی تأثیر کاشت گیاه وتیور بر کاهش فرسایش خاک ونیز آلاینده‌های آب‌های سطحی در مرکز تحقیقات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد انجام گرفت نشان داد که این گیاه دو ماه پس از کاشت، تأثیر قابل توجهی برکاهش حجم رواناب و آلاینده‌های موجود در آن و در نتیجه‌ حفاظت آب و خاک داشته، به‌طوری‌که حجم رواناب تا95درصد، غلظت رسوب 96درصد، غلظت نیترات 90درصد و غلظت فسفات تا 96درصد کاهش یافت.

 

خبرنگار: شیما علایی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید