Iranian Agriculture News Agency

دستیابی محققان به دانش فنی تکثیر ماکرو جلبک‌های دریایی

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور از دستیابی به دانش فنی تکثیر ماکرو جلبک‌های دریایی توسط محققان این موسسه خبر داد.

دستیابی محققان به دانش فنی تکثیر ماکرو جلبک‌های دریایی

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، محمود بهمنی تشریح کرد: موضوع جلبک و پرداختن به ماکروجلبک‌ها در سواحل خلیج فارس و دریای عمان موضوع بسیار مهمی است که باید مد نظر محققان موسسه قرار گیرد.

وی با اشاره به وجود ۳۰۹ گونه ماکروجلبک در سواحل خلیج فارس و دریای عمان، گفت: بیش از ۶۸ عنوان پروژه تحقیقاتی در بخش‌های مختلف موسسه اجرایی شده است که بخش عمده آن توسط مرکز تحقیقات شیلاتی آب‌های دور - چابهار از سال ۱۳۷۰ به بعد و با گذشت بیش از ۳۰ سال تجربه حادث شده که در پروژه جدید همکاران این مجموعه به عنوان مجری طرح به کمک همکاران متخصص دیگر، دستیابی به تکنیک نشاء ماکروجلبک اولوا یا کاهوی دریایی را در دو گونه به دست آوردند.

بهمنی خاطرنشان کرد: بیش از ۳۵ گونه جلبک در جهان تولید شده و پرورش حدود ۳ میلیارد دلار جلبک و محصولات آن توسط کشورهای مختلف انجام شده که جلبک سبز اولوا در تمام طول سال در شرایط آزمایشگاهی قابل بهره‌برداری بوده است و می‌توان نشاء سالم را از این گونه تولید کرد و در مرحله بعدی تجاری‌سازی و ترویج این یافته است که می‌توانیم به انتقال دانش فنی و ترویج در فاز نیمه صنعتی و صنعتی نایل شویم.

گفتنی است؛ جلبک‌ها بیش از ۲۴۰۰ کاربرد صنعتی بویژه در صنایع آرایشی، بهداشتی و صنایع دارویی دارند. جلبک‌ها سرشار از امگا ۳، امگا ۶، اسیدهای آمینه، آنتی اکسیدان و ویتامین هستند و امکان کشت در سواحل استان سیستان و بلوچستان را داشته و تاکنون بیش از ۱۸۰ گونه اقتصادی شناسایی شده است که می‌تواند جایگزین فعالیت‌های صید و صیادی شود.

 

منتشرکننده خبر: شیما علایی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید