Iranian Agriculture News Agency

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد مطرح کرد؛

کاهش 80 درصدی فرسایش خاک با کاشت ارقام ماشک علوفه‌ای

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد از کاهش بیش از 80 درصدی فرسایش خاک در اقلیم سردسیر پس از کاشت ارقام ماشک علوفه‌ای مراغه و گلشن خبر داد.

کاهش 80 درصدی فرسایش خاک با کاشت ارقام ماشک علوفه‌ای

نصرت اله حیدر پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا ضمن بیان این موضوع که استفاده از پوشش گیاهی یکی از ارزان‌ترین و مناسب‌ترین راه‌های حفاظت و کنترل فرسایش خاک است، اظهار داشت: در پژوهشی که توسط محققین این مرکز و به‌منظور بررسی اثر کشت دو رقم ماشک علوفه‌ای (مراغه و گلشن) بر میزان فرسایش خاک و تولید رسوب انجام گرفت، کاهش 80 و 93 درصدی میزان رسوب به ترتیب در سال‌های اول و دوم در تیمار ماشک مراغه مشاهده شد.

وی افزود: استفاده از ماشک‌های علوفه‌ای یاد شده در مناطق شیب‌دار که فرسایش‌پذیری بیشتری دارند، در اولویت قرار داشته و در شرایط خشک‌سالی و کم‌آبی، آبیاری اولیه و تکمیلی به‌منظور دستیابی به حداکثر عملکرد این گیاهان ضروری است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد افزود: مناسب‌ترین عمق کاشت حدود 3 تا 5 سانتی‌متر بوده و کشت این ارقام با استفاده از بذرکار مرکب نیز امکان‌پذیر است.

وی تأمین نیازهای کودی این ارقام را 20 کیلوگرم ازت خالص (از منبع نیترات آمونیوم) در هکتار و همچنین 15 تا 30 کیلوگرم فسفر خالص (از منبع سوپر فسفات) با توجه به میزان فسفر اولیه خاک در پاییز و به‌صورت جایگزین آن عنوان کرد.

حیدر پور در پایان تصریح کرد: کشت گیاهان علوفه‌ای علاوه بر نفوذ آب در خاک، کاهش حجم و شدت رواناب، استحکام خاک و همچنین جلوگیری از فرسایش آبی و بادی، با تولید علوفه باکیفیت به‌منظور تعلیف دام، رونق اقتصادی و افزایش سطح زندگی ساکنین محلی منجر خواهد شد.

 

 

خبرنگار: شیما علایی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید