Iranian Agriculture News Agency

ایران و عراق در مدیریت پایدار خاک همکاری می‌کنند

نشست مشترک مدیران آب و خاک دو کشور ایران و عراق با هدف استفاده از توانمندی‌های ایران در حوزه مدیریت پایدار خاک، آبیاری و انتقال دانش فنی و ارائه تجربیات تولید در شرایط شور در موسسه تحقیقات خاک و آب کشور برگزار شد.

ایران و عراق در مدیریت پایدار خاک همکاری می‌کنند

به گزارش ایانا به نقل از موسسه تحقیقات خاک و آب، رییس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور در این نشست ضمن معرفی موسسه، با تأکید بر تعیین خط مشی‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و تعیین اولویت‌ها برای اقدام اجرایی گفت: دستاوردهای موسسه تحقیقات خاک و آب در تدوین الگوی کشت ایران نقش اساسی دارد و این مهم می‌تواند در عراق اجرایی شود.

اسدی رحمانی هفت محور برنامه راهبردی موسسه تحقیقات خاک و آب را شامل شناخت منابع خاک و استعداد اراضی، پایش کمی و کیفی خاک و آب کشاورزی، مدیریت تقاضامحور آب در مزرعه و ارتقای بهره‌وری، شناخت و مدیریت خاک و آب در شرایط شور، شناخت و مدیریت حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه، شناخت و مدیریت کربن آلی خاک و شناخت و مدیریت آلودگی خاک‌وآب و گیاه در کشاورزی دانست.

وی با اشاره به فعالیت‌ها و مهمترین دستاوردهای بخش‌های تحقیقاتی موسسه، در خصوص همکاری‌های مشترک دو کشور ایران و عراق ابراز امیدواری کرد.

مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی نیز در این نشست بیان کرد: عراق ظرفیت خوبی برای ارائه خدمات فنی و مهندسی دارد و ایران می‌تواند در قالب قرارداد پژوهشی و مطالعاتی تعاملات خوبی با این کشور داشته باشد.

فریبرز عباسی با اشاره به این که موسسه تحقیقات خاک و آب مطالعات بسیاری در زمینه استفاده از آب‌های شور و پساب‌ها دارد، گفت: مسیر همکاری بین دو کشور ایران و عراق در این زمینه باز است.

در ادامه این نشست مدیرکل دفتر امور خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به قدمت بالای موسسه خاک و آب گفت: عمده فعالیت‌های کشور در بحث خاک در قالب تحقیق و توسعه و فعالیت‌های اجرایی توسط موسسه تحقیقات خاک و آب صورت می‌گیرد.

ناصر دواتگر، تکمیل مطالعات خاک‌شناسی در مقیاس تفصیلی، پایش تاب‌آوری خاک‌های کشور نسبت به تخریب، حفظ و ارتقای کربن آلی، حفظ و بالا بردن کیفیت حاصلخیزی خاک‌های کشور، اصلاح خاک‌های شور سدیک کشور، آموزش تعیین سرفصل متناسب با شرایط جدید خاک های کشور و تعیین ارزش اقتصادی خاک را از جمله اولویت‌های برنامه‌ریزی کشور در زمینه خاک برشمرد.

بنابراین گزارش این نشست با ارائه فعالیت‌ها و دستاوردهای بخش‌های تحقیقاتی موسسه توسط روسای بخش‌های تحقیقاتی و بازدید هیات عراقی از بخش آزمایشگاه شیمی، فیزیک و فناوری کود و همچنین آزمایشگاه بیولوژی و بیوتکنولوژی خاک ادامه پیدا کرد.

 

 

منتشر کننده خبر: شیما علائی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید