Iranian Agriculture News Agency

همکاری کشاورزی تهران و کوالالامپور توسعه می‌یابد

وزیر کشاورزی و امنیت غذایی مالزی پس از ورود به تهران به دیدار وزیر جهادکشاورزی کشورمان رفت، مرور تفاهم‌نامه‌های گذشته و تبادل نظر در مورد همکاری‌های پیش‌رو محور ملاقات محمد سبو و محمدعلی نیکبخت بود.

همکاری کشاورزی تهران و کوالالامپور توسعه می‌یابد

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی، محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی در دیدار با همتای مالزیایی خود ضمن برشمردن اشتراکات فرهنگی و دینی دو ملت از ایستادگی مالزی بر سر آرمان فلسطین تشکر کرد و گفت: تشابه اعتقادی و سیاست یکسان در برابر صهیونیزم لزوم همکاری‌های اقتصادی و کشاورزی دو کشور را فراهم کرده است.

وی تامین نیازمندی‌ها با استفاده از توانمندی‌های یکدیگر در راستای امنیت غذایی دو کشور را از اهداف این دیدار عنوان کرد.

نیکبخت در ادامه گفت: با توجه به شرایط سخت آب و هوایی و تغییرات اقلیمی، حرکت به سمت کشاورزی دانش‌بنیان و بهره‌ور از سیاست‌های راهبردی ما است و برای دسترسی به آن از ظرفیت علمی دانشگاه‌ها و موسسات علمی دانش بنیان استفاده خواهیم کرد و در روابط دوجانبه با دوستان به تبادل تجربیات علمی خواهیم پرداخت.

وزیر جهادکشاورزی در حضور هیات‌های کارشناسی دوطرف، بخشی از توانمندی‌های کشاورزی ایران را برشمرد و تصریح کرد: در زمینه شیلات، صنایع فرآوری محصولات کشاورزی، دامپروری، محصولات گلخانه‌ای، گیاهان دارویی و گل‌های زینتی، تجربیات خوبی در ایران وجود دارد که آمادگی داریم با کشور مالزی به اشتراک بگذاریم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: علاقمندیم از تجربه مالزی در کشت میوه‌های گرمسیری و استوایی در بخش‌هایی از ایران استفاده کنیم و با تسهیل رابطه بین بازرگانان دو کشور، همکاری‌های بازرگانی را توسعه دهیم.

نیکبخت پیشرفت‌های کشاورزی کشورمان در تولید انواع کود، سموم، ریز‌مغذی‌ها، محصولات لبنی و مرغ آرین را قابل توجه دانست و توسعه روابط تجاری و افزایش حجم تجارت میان دو کشور را از نتایج بررسی تفاهمات و گفتگوی هیات‌های کارشناسی دو طرف برشمرد.

فرصتی برای گفتگوی مفید و معنادار فراهم شده است

وزیر کشاورزی و امنیت غذایی مالزی هم در این دیدار گفت: باور داریم که این سفر و نشست، نشان‌ دهنده روابط بسیار خوب میان دو کشور و ملت است و پس از گذشت ۵۴ سال از روابط دیپلماتیک، امروز فرصت مناسبی برای گفتگو و تبادل دانش در کشاورزی داشته باشیم.

محمد سبو از توانمندی کشورش در صادرات محصولات کشاورزی به چین گفت و از آمادگی صادرات محصولات مورد نیاز به ایران خبر داد.

وی ابراز امیدواری کرد که در دور جدید گفتگوها، همکاری‌های دو کشور در تجارت و کشاورزی افزایش افزایش یابد.

وزیر کشاورزی و امنیت غذایی مالزی در پایان گفت: اطمینان دارم که این جلسه دارای نتایج خوبی بود و می‌تواند در حوزه کشاورزی برای دو طرف مفید و سازنده باشد.

گفتنی است؛ در این نشست هیأت‌های کارشناسی، توانمندی‌ زیر‌بخش‌های کشاورزی دو کشور را در حوزه‌های مختلف شیلات، گیاهان دارویی، باغبانی، بازرگانی، خدمات کشاورزی و ... ارایه کردند.

اراده مقامات عالی دو کشور بر توسعه روابط تهران و کوالالامپور است

وزیر جهادکشاورزی بعد از این نشست و در جمع خبرنگاران، در پاسخ به خبرنگار ما در خصوص توسعه روابط دو کشور گفت: ایران و مالزی در جهان اسلام تأثیر‌گذارند و تاکید رهبری انقلاب و ریاست جمهوری بر توسعه روابط با کشور مسلمان مالزی است.

وی از بررسی تفاهم‌نامه همکاری‌های گذشته خبر داد و بر انتقال تجربه در زمینه شیلات بین دو کشور به عنوان یکی از فرصت‌های مهم سرمایه‌گذاری تاکید کرد.

نیکبخت تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان کشاورزی را بیش از ۵۰۰ مجموعه اعلام کرد و گفت: از آقای محمد سبو برای بازدید از رویداد برترین‌های دانش‌بنیان بخش کشاورزی و موسسات تحقیقاتی دعوت می‌کنیم.

 

 

منتشر کننده خبر: شیما علائی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید