Iranian Agriculture News Agency

مدیریت بحران کم‌آبی چشم انتظار افزایش اعتبار

رییس پژوهشکده حفاظت از خاک و آبخیزداری گفت: نیاز است با توجه به تغییر اقلیم که موضوع جدا نشدنی است اعتبارات این پژوهشکده نسبت به تحقیقاتی که انجام می‌شود، افزایش پیدا کند.

مدیریت بحران کم‌آبی چشم انتظار افزایش اعتبار

به گزارش خبرنگار ایانا، عطااله ابراهیمی در تور رسانه‌ای اصحاب رسانه از پژوهشکده حفاظت از خاک و آبخیزداری بیان کرد: متاسفانه اعتبارات تحقیقات آبخیزداری، ناکافی است و نیاز است این میزان 10 برابر افزایش یابد.

وی افزود: اعتبار این پژوهشکده در سال 1402 به میزان 39 میلیارد تو مان بود، گفت که 9 درصد این اعتبار برای پرداخت هزینه حقوق و دستمزد صرف می‌شود در حالی که با توجه به تغییر اقلیم این بودجه باید ۱۰ برابر شود.  

ابراهیمی تصریح کرد: اطلس سیل در کشور برای مدیریت منابع آبی آماده شده است که از هدر رفت آب و تخریب زمین جلوگیری می‌کند.

۴۰ طرح تحقیقاتی برای برون رفت از چالش‌های موجود

وی تصریح کرد: میانگین بارش در کشور ۲۵۰ میلی متر بوده که یک سوم میانگین جهانی است. این عدد با پدیده خشکسالی به ۲۳۲ میلی متر رسیده که چالش‌های آبی را در ایران دامن زده است.

رییس پژوهشکده حفاظت از خاک و آبخیزداری اضافه کرد: حوزه آبخیزداری می‌تواند راهگشا در این بحران باشد و این پژوهشکده ۴۰ طرح تحقیقاتی سفارشی در دست اجرا دارد تا نسخه‌های لازم را برای برون رفت از چالش‌های موجود در اختیار نهادهای متولی قرار دهد.

ابراهیمی عنوان کرد: ۳۸ ایستگاه تحقیقاتی در حوزه آبخوان داری در سطحی حدود ۶۳ هزار هکتار ایجاد شده تا علاوه بر پیشگیری از تخریب و فرسایش خاک، وضعیت مناطق در معرض تهدید بهبود یابد.

لازم به ذکر است، در این تور رسانه ای از بخش‌های مختلف پژوهشکده همچون رسوب مواد معلق در آبها و مدل سازی بومی با استفاده از هوش مصنوعی و طرح موج شکنها و سایر بخش ها بازدید شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید