Iranian Agriculture News Agency

تحقق ایمنی کودکان ایرانی با بیش از نیم قرن تولید واکسن فلج اطفال در موسسه رازی

رئیس بخش تولید واکسن‌های ویروسی پزشکی موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی گفت: موسسه رازی تولیدکننده یکی از باکیفیت‌ترین واکسن‌های فلج اطفال در دنیا است.

تحقق ایمنی کودکان ایرانی با بیش از نیم قرن تولید واکسن فلج اطفال در موسسه رازی

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی موسسه رازی، اشرف محمدی در خصوص تولید واکسن فلج اطفال در این موسسه بیان کرد: تاریخچه بیماری‌های عفونی قدمتی به‌اندازه تاریخ بشر دارد اما تاریخچه پیشگیری از بیماری‌ها و ریشه‌کنی، بیش از 50 سال عمر ندارد و آن نیز به همت بسیاری از بزرگانی به دست آمد که عمر خود را در این راه گذاشتند. دانشمندان بزرگی همچون زنده‌یاد پروفسور میر شمسی که در ایران، ساخت بسیاری از واکسن‌های پزشکی ازجمله فلج اطفال به دست توانای ایشان و گروهش رقم خورد.

محمدی افزود: در موسسه رازی، تولید واکسن فلج اطفال مدیون بستر فنّاوری تولید واکسن سرخک، به‌عنوان نخستین واکسن ویروسی ساخته‌شده در این موسسه است که با استفاده از همین واکسن، بیماری سرخک در کشور کنترل و حذف شد.

وی با اشاره به کیفیت بالای این واکسن گفت: پیچیدگی ساخت واکسن فلج اطفال از ویژگی‌های مهم این واکسن است و در موسسه رازی یکی از باکیفیت‌ترین واکسن‌های جهان ساخته و تمام آزمون‌های کنترلی آن‌که بسیار سخت و پیچیده است، در همین موسسه انجام می‌شود.

رئیس بخش تولید واکسن‌های ویروسی پزشکی موسسه رازی یادآور شد: از سال 1352 تا امروز بیش از پنج دهه است که سالانه متناسب با نیاز وزارت بهداشت، این واکسن باهدف ریشه‌کنی بیماری در موسسه رازی تولید و به کودکان این سرزمین خورانده می‌شود.

وی بابیان این‌که در سال‌های 1373 تا 1374، به کمک نیروی مقاومت بسیج طرح بسیار بزرگ واکسیناسیون خانه به خانه به اجرا درآمد و فقط طی یک روز 9 میلیون کودک زیر پنج سال واکسینه شدند تصریح کرد: به اذعان معاونت پیشگیری و درمان وزارت بهداشت تاکنون برای این بیماری واکسنی وارد کشور نشده و به کمک واکسن‌های موسسه رازی، فلج اطفال در کشور ریشه‌کن شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید