Iranian Agriculture News Agency

معرفی دستاوردهای مهم ارتقا کیفیت و سلامت فراورده‌های دام و طیور

معاون بخش پژوهش‌های بیوتکنولوژی موسسه تحقیقات علوم دامی دستاوردهای متنوع و مؤثر این بخش باهدف کیفی کردن فراورده‌های دام و طیور را معرفی کرد.

معرفی دستاوردهای مهم ارتقا کیفیت و سلامت فراورده‌های دام و طیور

نرگس واسجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به سابقه حدود 30 ساله بخش پژوهش‌های بیوتکنولوژی دامی موسسه تحقیقات علوم دامی بیان کرد: با توجه به ماهیت زیست‌فناوری و امکان بهره‌گیری از آن در حوزه‌های مختلف، شرح وظایف مصوب برای این بخش به‌گونه‌ای بوده است که بتواند در حوزه‌های فعالیت سایر بخش‌های تحقیقاتی موسسه واردشده و ارائه خدمت کند.

وی افزود: ورود به عرصه سایر علوم و فناوری‌های نو ازجمله نانو بیوتکنولوژی، بیوانفورماتیک و ... از وظایف این بخش است. همچنین بخش عمده‌ای از وظیفه مهم و حاکمیتی حفظ ذخایر ژنتیکی دام و طیور بومی کشور بر عهده این بخش بوده که درنتیجه در تدوین برنامه راهبردی حفظ ذخایر ژنتیکی دامی کشور و طراحی استراتژی‌های لازم در این زمینه برای آینده نقش بسزایی داشته است.

معاون بخش پژوهش‌های بیوتکنولوژی گفت: فراهم کردن زمینه تربیت نیروی انسانی متخصص در رشته بیوتکنولوژی و سایر فناوری‌های نوین دامی، به‌کارگیری و توسعه روش‌های ژنتیک مولکولی در سطوح مختلف (ژنومیکس، پروتئومیکس، سیتوژنتیک و...) در شناسایی، اصلاح نژاد و بهبود عملکرد دام، طیور و زنبورعسل، اجرای پروژه‌های تحقیقاتی تنوع ژنتیکی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی دامی جهت استفاده از نتایج آن‌ها در تدوین برنامه راهبردی حفاظت از ذخایر ژنتیکی و تدوین پیش‌نویس‌های قانونی در این زمینه از زمینه‌های مهم فعالیت این بخش هستند.

وی ادامه داد: تولید و تکثیر میکروارگانیسم‌های پروبیوتیک و مکمل‌های میکروبی جهت استفاده در تغذیه انسان، دام و طیور و فرآوری محصولات، بهینه‌سازی فرایندهای زیستی تولید متابولیت‌ها (آنزیم‌ها، آنتی‌بیوتیک‌ها و جایگزین‌های طبیعی آنتی‌بیوتیک‌ها، ویتامین‌ها، اگزوپلیساکاریدها و پربیوتیک‌ها، محرک‌ها و تقویت‌کننده‌های سیستم ایمنی)، جداسازی و تخلیص فراورده‌های زیستی و فرمولاسیون یکی دیگر از برنامه‌های این بخش است.

واسجی استفاده از روش‌های بیوتکنولوژی در بهبود و افزایش بهره‌وری خوراک دام و طیور، بهبود و توسعه فراوری محصولات دامی، رشد و تولیدمثل دام و طیور و زنبورعسل را یکی دیگر از زمینه‌های فعالیت بخش پژوهش‌های بیوتکنولوژی موسسه عنوان کرد.

وی افزود: این بخش درزمینهٔ به‌کارگیری فناوری‌های نوین (نانو و ….) در توسعه روش‌ها و نرم‌افزارهای بیوانفورماتیک جهت بهره‌برداری بهینه از داده‌های حاصل از بیوتکنولوژی، هویت بخشی و ثبت اسب کشور، توسعه کمی و کیفی بانک ژن از طریق افزایش تعداد نمونه‌های موجود، تنوع‌بخشی به نمونه‌ها و گسترش آن به سایر نمونه‌های زیستی ازجمله میکروارگانیسم، اسپرم، جنین، بافت و لاین‌های سلولی نیز فعالیت دارد.

معاون بخش پژوهش‌های بیوتکنولوژی موسسه تحقیقات علوم دامی بیان کرد: معرفی و ثبت ملی 6 نژاد مرغ بومی اصلاح‌شده دومنظوره مناسب پرورش در شرایط آب‌وهوایی مختلف کشور، انتخاب ژنومیک در شتر و شتر نر گواهی‌شده شیری ژنومیک، تولید آزمایشگاهی پست بیوتیک به‌عنوان نگه‌دارنده طبیعی جایگزین نگه‌دارنده‌های شیمیائی و تهیه نقشه جامع پراکنش جغرافیایی ذخایر ژنتیکی دام و طیور بومی ایران بخشی از دستاوردهای این بخش هستند.

وی همچنین تشکیل اولین بانک DNA دام، طیور و زنبورعسل بومی کشور، ثبت چند توالی در گاومیش بومی ایران با نام موسسه در بانک اطلاعاتی NCBI، یافتن یک کروموزوم جدید در زنبورعسل بومی کشور، تولید کیت استخراج DNA از زنبورعسل، تولید کیت تست انساب و انتساب اسب و تولید کیت شناسایی مقاومت/ حساسیت ژنتیکی به بیماری اسکراپی در گوسفند را به‌عنوان سایر دستاوردهای این بخش معرفی کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید