Iranian Agriculture News Agency

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل:

اجرای کشاورزی مدرن موجب رشد و افزایش بهره‌وری می‌شود

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: اجرای کشاورزی مدرن موجب رشد و افزایش بهره‌وری می‌شود.

اجرای کشاورزی مدرن موجب رشد و افزایش بهره‌وری می‌شود

کمال شهبازی در گفت و گو با خبرنگار ایانا بیان کرد: و وابستگی به دانش بنیان در حال حاضر فراگیر شده است.

وی ادامه داد: توسعه کشور به دلیل تنگناهای منابع پایه آب، خاک و ذخایر ژنتیکی راهی جز رفتن به سمت کشاورزی دانش بنیان با هدف افزایش امنیت غذایی، کاهش فقر و پایداری اکوسیستم ندارد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل افزود: سازمان تات همواره به عنوان پیشگام علم و فناوری بخش کشاورزی کشور مطرح بوده و بی‌تردید بروندادها و دستاوردهای تحقیقاتی سازمان اثربخشی مهمی بر عرصه‌های کشاورزی و منابع طبیعی کشور دارد.

شهبازی بر ضرورت ایجاد تحول در خوداتکایی کشاورزی تأکید کرد و گفت: با استفاده از تحقیقات و فناوری‌های جدید و حرکت به سوی کشاورزی هوشمند این امر محقق می‌شود و رونق کشاورزی و اشتغال‌زایی در این بخش را به دنبال خواهد داشت.

استفاده از ظرفیت‌های نخبگان مهمترین شاخص در حوزه کشاورزی

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل تصریح کرد: لازمه رشد در بخش کشاورزی اجرای کشاورزی مدرن و دقیق است که مراکز تحقیقاتی و محققین بخش کشاورزی در کنار بخش اجرایی باید زمینه‌های کشاورزی هوشمند را فراهم آورند و زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری کشاورزی هوشمند می‌بایست از هم‌اکنون برنامه‌ریزی شود.

شهبازی خاطر نشان کرد: در راستای افزایش جمعیت، تقاضا برای غذا نیز افزایش می‌یابد. نیاز به غذا تا سال ۲۰۵۰ بین ۵۹٪ تا ۹۸٪ افزایش خواهد یافت.همچنین  افزایش تقاضای جهانی برای غذا باعث ایجاد فشار به صنعت کشاورزی برای تولید محصول بیش‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: اهمیت کشاورزی هوشمند به خاطر رشد جمعیت در جهان، افزایش تقاضا برای محصولات بیش‌تر، نیاز به استفاده از منابع طبیعی به طور مؤثر و افزایش استفاده از اطلاعات و تکنولوژی ارتباطات روز به روز بیش‌تر می‌شود.

 شهبازی گفت: مهمترین شاخص در بخش کشاورزی استفاده از ظرفیت‌های نخبگان است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل بیان کرد: استفاده از دانش و توانایی‌های نخبگان به عنوان یک فرصت است که می‌تواند رشد و شکوفایی اقتصادی را با تولیدات برتر به همراه داشته باشد و نخبگان با ارائه نقطه نظرات و نیز طرح‌های کارآمد می‌توانند در بخش تولیدات کشاورزی گام بردارند.

شهبازی ادامه داد: تغییرات شرایط اقلیمی و دیگر متغیرهای محیطی ایجاب می‌کند که پژوهشگران و محققین بخش کشاورزی به دنبال راهکار‌هایی باشند که با اجرایی کردن آن‌ها از خسارت‌های پیش بینی نشده به محصولات کشاورزی جلوگیری شود و از طرف دیگر بهره‌برداران نیز بتوانند با حداکثر تولید، توان مالی خود را سال‌به‌سال افزایش دهند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید