Iranian Agriculture News Agency

رشد 30 درصدی آموزش‌های مهارتی حوزه زعفران

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان‌رضوی گفت: مرکز خراسان‌رضوی مجری طرح ملی کلان زعفران در کشور است و از سال 1401 تاکنون در زمینه‌های افزایش ضریب نفوذ مکانیزاسیون در مزارع، کشت و فرآوری زعفران و همچنین درزمینهٔ آفات و بیماری‌های درگیر در استان، طرح‌های تحقیقاتی متعددی با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان انجام داده است .

رشد 30 درصدی آموزش‌های مهارتی حوزه زعفران

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان‌رضوی،  مسعود نجفی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین وظایف مراکز تحقیقاتی، انتقال دانش فنی به بخش اجرا و کشاورزان در مزرعه است، افزود: در همین راستا مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان‌رضوی موفق به دو هزار و 598 نفر روز آموزش در حوزه زعفران شده است که نسبت به سال گذشته رشد  30 درصدی دارد .

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان‌رضوی و منابع طبیعی خراسان‌رضوی ادامه داد : هوش مصنوعی به‌عنوان یک موضوع مهم در کشاورزی کشور مطرح است و بر همین اساس مرکز خراسان‌رضوی اولین دوره آموزشی پردازش تصویر و هوش مصنوعی در ماشین‌های جداسازی کلاله از گل زعفران را جهت 100 نفر از کارشناسان کشاورزی استان برگزار کرده است که نتایج بسیار خوبی از این دوره آموزشی به دست آمده است.

 نجفی گفت: هزار نفر از بهره‌برداران استان در دوره‌های آموزشی زعفران حضورداشته‌اند که امیدواریم با عمل به دستورات فنی محققان مرکز بر مشکلات پیش روی زعفران استان را رفع کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان‌رضوی گفت: در بررسی محققان ما از مزارع استان، کشاورزان پیشرو استان که به نکات فنی مطرح‌شده در این دوره‌ها عمل کرده‌اند نسبت به سایر کشاورزان تولید مناسبی داشته‌اند .

 نجفی ادامه داد: در سال گذشته سرمای بسیار زیاد زمستان و گرمای طاقت‌فرسای تابستان موجب تأثیر مستقیم بربنه زعفران شده و دلیل اصلی کاهش محصول امسال زعفران این دو موضوع بوده است . ولی کشاورزانی که به دستورالعمل‌های فنی محققان مرکز عمل کرده‌اند آسیب کمتری دیده و امسال تولید مناسبی داشته‌اند.

وی در ادامه با اشاره به تلاش مرکز جهت نام‌گذاری روز 5 آبان به‌عنوان روز ملی زعفران گفت : انتخاب روز 5 آبان به‌عنوان روز ملی زعفران نتیجه تلاش شبانه‌روزی همکاران این مرکز و همکاری ویژه معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تات است و هدف مرکز از این نام‌گذاری توجه ویژه مسئولان کشور و مردم به این محصول استراتژیک است .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید