Iranian Agriculture News Agency

افزایش 375 درصدی دستگاه‌های کارنده‌ی کشت مستقیم در دیم‌زارها

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: با اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها تعداد کارنده مای کشت مستقیم در استان اردبیل 375 درصد افزایش پیدا کرده است.

افزایش 375 درصدی دستگاه‌های کارنده‌ی کشت مستقیم در دیم‌زارها

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی سازمان تات ، کمال شهبازی بیان کرد: رسیدن به خودکفایی در تولید محصولات اساسی از مؤلفه‌های بسیار مهم برای کشور است که با توجه به تنش‌های جهانی و به خطر افتادن ضریب امنیت غذایی کشورها از جایگاه و اهمیت بیشتری برخوردار شده است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: یکی از اقدامات بسیار مهمی که در سال‌های اخیر در کشور در دستور کار قرارگرفته طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور است که می‌تواند راهکاری برای استفاده از ظرفیت دیم‌کاری و رسیدن به خودکفایی پایدار در گندم باشد.

شهبازی بیان کرد: جهش تولید در بخش کشاورزی از طریق افزایش سطح زیر کشت محصولات زراعی، در حال حاضر تقریباً غیرممکن است، تنها راهکار علمی و عملی؛ جهش تولید با ارتقاء میزان بهره‌وری و افزایش عملکرد در واحد سطح محصولات کشاورزی است.

وی بابیان اینکه کشت مستقیم بخش مهمی از کشاورزی حفاظتی، برای تولید محصولات در راستای کاهش هزینه و با تأثیر مهم بر منابع طبیعی و نهاده‌های تولید است، اظهار داشت: از ابتدای طرح جهش تولید در دیم‌زارها تعداد کارنده‌های کشت مستقیم در استان اردبیل از 80 به 300 دستگاه افزایش پیدا کرده است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: بیش از 220 دستگاه، ادوات کم خاک‌ورزی از محل اعتبارات طرح جهش تولید در دیم‌زارها به ناوگان کشت استان افزوده شده است که در سال‌های آینده سبب افزایش چشمگیری در سطح کشت مکانیزه و افزایش تولید در دیم‌زارهای استان خواهد شد.

شهبازی گفت: کاهش مصرف انرژی، جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش مواد مغذی زمین، کاهش هزینه تهیه بستر، کاهش زمان لازم برای آماده‌سازی زمین و حفظ رطوبت خاک ازجمله مزایای کشت مستقیم هستند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: تغییر ناوگان ماشین‌های کشاورزی به سمت خاک‌ورزی کاهشی، حمایت مالی ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) تحت عنوان وام‌های بلاعوض؛ کم‌بهره و حمایت‌های آموزشی و ترویجی توسط مراکز تحقیقاتی باعث افزایش ضریب مکانیزاسیون در دیمزارهای استان اردبیل شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید