Iranian Agriculture News Agency

معاون تولید و تحقیق موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی مطرح کرد:

امکان تولید دوماهه واکسن سویه جدید تب برفکی

معاون تولید و تحقیق فرآورده‌های بیولوژیک موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی از آمادگی این موسسه برای تولید واکسن علیه سویه جدید تب برفکی خبر داد.

امکان تولید دوماهه واکسن سویه جدید تب برفکی

محمدحسین فلاح مهرآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بابیان این‌که سویه جدید تب برفکی شایع شده در کشورهای همسایه غربی ایران، تحت عنوان سویه سطح 2 شناخته می‌شود افزود: این سویه تا یک سال پیش فقط در کشورهای آفریقایی مشاهده‌شده بود و از یک سال گذشته از مصر به عراق و ترکیه رسیده و در این کشورها گزارش‌شده است.

وی با اشاره به این‌که هنوز نشانه‌ای از ورود این سویه به کشور ما گزارش نشده است ادامه داد: ما در سرم‌سازی رازی از سازمان دامپزشکی خواسته‌ایم که اگر موردی از این بیماری در کشور مشاهده شد، نمونه‌ها را برای تولید واکسن در اختیار ما قرار دهند. این پتانسیل در موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی وجود دارد که در صورت دریافت نمونه در حداقل زمان ممکن واکسن را تولید کرده و در اختیار سازمان دامپزشکی قرار دهیم.

معاون تولید و تحقیق فرآورده‌های بیولوژیک موسسه در پاسخ به این سؤال که آیا برنامه‌ای برای تولید واکسن علیه تب برفکی سطح 2 باهدف ایمن کردن دام‌های کشور در مقابل این سویه جدید وجود دارد گفت: تولید واکسن از سویه‌هایی که در ایران گردش نمی‌کنند نیاز به آزمایشگاه سطح 3 دارد که موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی به این آزمایشگاه مجهز است.

وی افزود: ازاین‌رو ما از سازمان دامپزشکی درخواست کرده‌ایم که سویه به‌صورت استاندارد از کشورهایی که درگیر این بیماری هستند گرفته و در اختیار ما قرار داده شود تا واکسن علیه آن را تولید کرده و در اختیار سازمان دامپزشکی قرار ‌دهیم.

فلاح یادآور شد: تولید و تحویل واکسن موردنظر، درصورتی‌که سویه‌ای که در اختیار موسسه قرار می‌گیرد استاندارد باشد چیزی در حدود دو ماه و درصورتی‌که سویه فیلدی (وحشی) باشد، به دلیل نیاز با انجام آزمایش‌ها و تهیه سویه استاندارد، چیزی در حدود ۳ تا ۴ ماه زمان خواهد برد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید