Iranian Agriculture News Agency

رئیس مؤسسه اصلاح نهال و بذر مطرح کرد:

صرفه‌جویی ارزی سالانه 570 میلیون دلاری با تولید بذور اصلاح‌شده

رئیس مؤسسه اصلاح نهال و بذر از صرفه‌جویی 570 میلیون دلاری در سال با تولید طبقات مختلف بذور در چهار گروه غلات، دانه‌های روغنی، ذرت و گیاهان علوفه‌ای و سبزی‌های زراعی و حبوبات آبی در این موسسه خبر داد.

صرفه‌جویی ارزی سالانه 570 میلیون دلاری با تولید بذور اصلاح‌شده

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی سازمان تات، محمد زمانیان بیان کرد: با محاسبه بذور همه محصولات زراعی برآورد شده است که حدود یک میلیارد دلار می‌توان از طریق تولید بذر طبقات مختلف گیاهان زراعی در کشور، صرفه‌جویی ارزی شود.

وی با اعلام اینکه خودکفایی ۹۸ درصدی در تولید هسته‌های اولیه گندم در کشور اتفاق افتاده است، گفت:  بر اساس آمار موسسه ثبت و کنترل گواهی بذر که در سال 1402 منتشر شده است،  در بذر غلات آبی شامل گندم، جو و تریتیکاله در طبقات پرورشی یک، دو و سه، 1409 تن، هسته‌های اولیه تولید شده است که با توجه به تعرفه‌هایی که  دولت هر سال اعلام می‌کند، حدود 231 میلیارد ریال است. 

وی افزود: در زمینه دانه‌های روغنی (سویا، کلزا، و....) در طبقه هسته‌های اولیه سوپر الیت، الیت و والدین، حدود 41 تن بذر هسته اولیه تولید شده که ارزش ریالی آن (بازهم با توجه به تعرفه دولتی) 24 میلیارد ریال است. 

رئیس مؤسسه اصلاح نهال و بذر در مورد ذرت و گیاهان علوفه‌ای در طبقه پیش پایه و سوپر الیت، گفت: حدود 11 تن هسته اولیه تولید شده که حدود 19 میلیارد ریال، ارزش ریالی آن بوده است. 

زمانیان افزود: در مورد سبزی‌های زراعی و حبوبات آبی، در طبقات پرورشی یک، دو، سه و سوپر الیت، حدود 17 تن هسته اولیه بذر تولید شده که 11.2 میلیارد ریال، ارزش ریالی آن بوده است. به طور کلی مجموع چهار گروه نام برده شده، در طبقات مختلف بذری در سال گذشته 1477 تن بذر هسته‌های اولیه در موسسه و مراکز زیر مجموعه تولید شده است. 

وی خاطر نشان کرد: در سال 1402 میزان، تولید بذر مادری و گواهی شده رسمی گندم و جو آبی، 314 هزارو 372 تن مجموع بذر تولید شده در این طبقات بوده که ارزش ریالی آن 46 هزار و 793 میلیارد ریال بوده است.

زمانیان با اشاره به اینکه بذر هیبرید ذرت 6هزار و 741 تن،  به ارزش 5هزار و818 میلیارد ریال تولید شده است، افزود: صورت رسمی 358 تن بذر مادری سورگوم و ارزن تولید شده که ارزش آن 154 میلیارد ریال بوده است.

رئیس مؤسسه اصلاح نهال و بذر، گفت: به طور کلی موسسه اصلاح بذر با تولید بذر طبقات غلات، دانه‌های روغنی، ذرت و گیاهان علوفه‌ای و سبزی‌های زراعی و حبوبات آبی ، توانسته، سالانه نزدیک به 570 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی انجام دهد. از این مبلغ حدود 88 درصد آن مربوط به صرفه جویی در بخش غلات، حدود 6 درصد دانه‌های روغنی، حدود 5 درصد ذرت و کمتر از یک درصد سبزی و صیفی است.   

زمانیان خودکفایی در تولید بذر ارقام زراعی، در  دولت سیزدهم، را جزو اولویت‌های مهم بخش کشاورزی دانست و گفت: موسسه نیز با تمام امکانات در این راستا تلاش کرده است و خوشبختانه اگر امروز در زمینه تولید بذر محصولات اساسی آرامشی حاکم شده، مرهون همین تلاش‌هاست.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید